Internettechnologie en e-leren : oproep aan de lezer

Dag op dag 10 jaar geleden sloot ik mijn peperdure modem met 56 Kb op mijn 386 Mhz computerke aan. De eerste stap op het internet.
Nachten slaap heb ik er toen voor gelaten. En dat gevoel bij de happy few te horen ! Ook al waren er toen al 45 miljoen internetters wereldwijd. Je was mee met de tijd en je voelde dat ook. Tot in je vingertoppen.

Je moest uren klikken van de éné site naar de andere om iets interessants te vinden. Er waren toen nog geen zoekrobotten. Google was zelfs een utopie. Maar alles was interessant want het was de eerste keer.

Toen kwam de ergernis. Traag, traag, traag… Het WWW werd World Wide Waiting. Je isdn-modem was wel een stapje vooruit. Maar toch…. Dat gepiep en gekraak, die voortgangsbalk…. Dag op dag 5 jaar geleden kon ik eindelijk ADSL’en in mijn gemeente. Maar je had toen toch ook weer dat leuke gevoel van de eerste keer.

Dan kwam ook jouw eerste website. Apetrots ook al trok het op niets. Maar het was de eerste keer. Herinner je je eerste site nog? Surf eens naar Archive.org . Tik je url van toen in en je krijgt een overzicht van jaar tot jaar (startend vanaf 1996) Je kan zien hoe die websites er toen uitzagen. Nostalgie tot en met!

Dan kwam je eerste domeinnaam. Weerom apetrots op die .BE die niemand je nog kon afnemen. Dan kwam die eerste chatsessie met ICQ (MSN bestond nog niet), of die keer dat je via filesharing je eerste mp3’tje binnenhaalde, of de eerste keer dan je een bericht op een Bulletin Board zette, of je eerste Voipsessie, of….

Internettechnologie is er dus wel op vooruit gegaan. Maar ook veel technologieën die uitgestorven zijn. Wie herinnert er zich nog de Push-technologie ? Een soort abonnement waarbij je data doorgestuurd kreeg bij het inloggen van je modem en updates kon zien van websites. Een RSS avant-la-lettre. Of Third-Voice, een soort gele plakbriefjes die je op websites kon plakken met jouw commentaar. En je kon de plakbriefjes van anderen lezen. Webgraffitti. Afgevoerd wegens geldgebrek. Of die software waarmee je kon chatten met iedereen die tegelijkertijd op een willekeurige site zat. Ik ben naam al vergeten.

Wat maakt dat een bepaalde internettechnologie doorbreekt of niet?

We worden de laatste tijd weer gebombardeerd met nieuwe technologie. Sommige toepassingen hebben zich uiterst snel ingeburgerd, van andere toepassingen weten we zelfs nog niet of het de moeite is. Wie zegt dat we binnen 5 jaar nog spreken over  Voip, podcast, Google Earth, Web2.0, Blogs, Windows Live….? Om nog maar te zwijgen van internetten op je TV en de digitale kanalen.

Deze blogsite wil het hebben over Onderwijs, Opleiding en Vorming. En liefst gelinkt aan nieuwe technologie en internet.

Het is telkens weer een moeilijke keuze om te investeren (financieel, mankracht, tijd, energie,…) in zo’n nieuwe technologie en er het nut voor opleiding uit te halen.

Geen wonder ook dat vele leerkrachten en lesgevers afhaken. Vele uren werken aan digitaal materiaal dat dan toch niet bekeken werd. Of niet op het internet geraakte. Of de leerling/cursist die last had met urls, inloggen, zelfmotivatie, ….

E-leren is geen lachertje. Noch voor de lesgever, noch voor de student.

Daarom vier vragen aan de lezer :

  1. Welke internettoepassingen zullen volgens jullie blijven bestaan en waarom?
  2. Ken jij nog een nieuwigheid of vervlogen internettechnologie?
  3. Welke toepassingen zijn écht nuttig voor e-leren?
  4. Hoe vermijd je drop-out van e-leerders en e-leraars?

Gooi het maar in de commentaren.

Auteur: Ruben

Studies

  • Romanist, maar dan heel lang geleden.

  • Postgraduaat in bankwezen.

  • Bijscholing webmaster.

Job
  • Projectmanagement ontwikkeling e-cursussen bij VDAB.

  • Operationeel management van webleren bij VDAB.

  • Lid van Be-ODL.

Interesse
  • Webmaster en ontwikkeling van sites.

  • Leren, studeren en internetgebruik.

  • Kritische blik op actua.


http://joblog.vdab.be/webleren
http://www.eduportal.be

7 gedachten over “Internettechnologie en e-leren : oproep aan de lezer”

  1. 1. Welke internettoepassingen zullen volgens jullie blijven bestaan en waarom?
    RSS, zonder enige twijfel.
    2. Ken jij nog een nieuwigheid of vervlogen internettechnologie?
    Mijn startpagina is niet Live.com maar wel Netvibes.com.. hetzelfde maar met veel meer functionaliteiten
    3. Welke toepassingen zijn écht nuttig voor e-leren?
    Even een los ideetje waar ik nu mee zit:
    Elke leerkracht zijn eigen blog. Uitleg voor leerlingen hoe ze de verschillende blogs kunnen volgen met een RSS-aggregator. En dan als leerkracht beginnen posten (minstens dagelijks 1tje): podcasts/interessante links/comments openzetten/opiniestukjes/wiki bouwen…. en (!!!) de inhoud van de blogs als leerstof beschouwen. Medewerking op de comments / wiki belonen met punten.
    4. Hoe vermijd je drop-out van e-leerders en e-leraars?
    Neem een E-coach (of I-coach) aan. Iemand die actief naar leerkrachten toestapt en hen de ICT-basis aanleert. Iemand die in een eerste fase nog het handje vasthoudt, (“en zo werkt RSS!”), en ze daarna passief begeleidt in geval van problemen.

  2. 1. Welke internettoepassingen zullen volgens jullie blijven bestaan en waarom?
    Blog, wiki, fora. Omdat ze de grote massa in staat stellen om internet te gebruiken als communicatiemiddel. In de toekomst zullen deze kanalen waarschijnlijk aangevuld worden met bewegende beelden en geluid. Toch zal de geschreven communicatie het belangrijkste blijven.
    2. Ken jij nog een nieuwigheid of vervlogen internettechnologie?
    Smartboarden. Dit is het digitale bord of de tablet-PC voor de leerkracht. Dit is niet echt een internettechnologie maar wel de manier om internet in de klas te brengen.
    3. Welke toepassingen zijn écht nuttig voor e-leren?
    Alle toepassingen waarmee leerlingen samen kunnen werken. Deze toepassingen zullen echter pas echt doorbreken als ze gebruiksvriendelijk genoeg zijn. Ik denk dat tablet-PC’s in het onderwijs nog een mooie toekomst hebben.
    4. Hoe vermijd je drop-out van e-leerders en e-leraars?
    Leerkrachten moeten leren om niet alles zelf te willen doen. Maak gebruik van een goede elektronische leeromgeving (bv. Moodle) en deel lesmateriaal met verwante zielen. Zet de leerlingen aan het werk (wiki, blog, fora,…). Ga op zoek naar zaken waar je direct iets aan hebt. Vermijd zaken die hip zijn. Volg de massa niet, maar zoek je eigen weg.

  3. Leuke vragen! (en terechte opmerkingen)…

    1. Welke internettoepassingen zullen volgens jullie blijven bestaan en waarom?
    Zoals de overige commentatoren vertellen: alles wat mensen actief maakt en toestaat te reageren en zelf te publiceren. Wat eruit gaat is passieve saaie domme dingen (duh). Van formeel naar informeel. Laat iedereen reageren – waarom zo panisch over wat men schrijft (tenzij je een waardeloos product of cursus aanbiedt).
    ‘Empower users’ klinkt nogal marketing achtig maar ’t vat wel mooi samen wat ik bedoel.
    Voorbeelden: laat de bomma videochatten met de kleindochter (msn), laat de blitse nonkel foto’s opzoeken van zijn petekind via tag op flickr, laat de coole kameraad feedback tikken bij je youtube videofragmenten…

    2. Ken jij nog een nieuwigheid of vervlogen internettechnologie?
    Podcasting is wel erg in – was eerst sceptisch over toepassingen, maar ben intussen wel op de kar aan’t springen: als je een eenvoudige tool kan maken en content ter beschikking stellen, krijg je echt ‘radio op maat’.
    Waar ik ook ongelofelijk veel toekomst in zie, is het google project om (fysische) boeken te digitaliseren. Stel je even voor dat je *alle* informatie van de hele wereld via één tekstveld kon doorzoeken? Lijkt wel beetje science fiction.
    Een derde ding dat ik de laatste maanden zie boomen, is het ‘video’ verhaal (google video, youtube). Users zetten zelf video’s online, je kan raten, becommentarieren, taggen, verwijzen, via een automatische speler in je blog afspelen… Leuk en nuttig! Zoek bvb op http://www.youtube.com naar de tag “physics” en je ziet wat ik bedoel.

    3. Welke toepassingen zijn écht nuttig voor e-leren?
    Goed leren is interactie tussen de lerende en lesgever OF materiaal OF medelerenden OF de buitenwereld. Toepassingen die (veel) actie kunnen teweegbrengen bij één van deze vier is een goeie nuttige toepassing.
    (bvb chatten met experten uit het werkveld, bloggen met je leerdersgroep, videoconferencen met je klas, of interactieve kaarten opvragen bij Nasa World Wind)

    4. Hoe vermijd je drop-out van e-leerders en e-leraars?
    Leerkrachten: overtuigen van de meerwaarde en niet van de technologie op zich. Dus een praktische case tonen die voor hen tijd of moeite bespaart en toch voordelen heeft. Wie zei er ook alweer dat de grootste vooruitgang gemaakt werd door luiaards die gemakkelijkere manieren zochten om hun job te doen? Ook ondersteuning bieden = veiliger gevoel. En opleiding. opleiding. en nog ns opleiding. Van in de papschool IT introduceren (mét meerwaarde, en niet computers omwille van de computers).
    Lerenden: opvolgen (telefoon is het meest nuttige instrument dat ik ken in de eleerbusiness). Goeie handleidingen (vooral voor +30’ers – de jongeren lezen die dingen toch niet). Gemakkelijke systemen. Dingen die crashen en moeilijk werken, vragen om problemen. Een ecoach die bereikbaar is op vele manieren (mail, telefoon, msn, forum). Werk met leerdersgroepen die elkaar vooruit helpen. Zorg dat de groep voldoende gevormd kan worden (het loont om de lerenden één keer bij elkaar te brengen en een Stella te laten drinken – ze zullen elkaar de ganse cursus verderhelpen en ondersteunen en aanmoedigen). Persoonlijke contacten en geen geautomatiseerde reply. Boeiende opdrachten en geen domme dingen laten leren/doen. Groepswerk in plaats van solowerk. Lerenden vooruitgang zelf laten monitoren en opvolgen (leren is geen eindproduct maar een proces – breng dit dan ook in beeld). Vertrekken van reele noden van lerenden (just in time versus just in case).

  4. Welke internettoepassingen zullen volgens jullie blijven bestaan en waarom?
    Alles wat webbased zal zijn. Writeley, google Earth, unitedstreaming, Google aplicaties. Frapper, flicr…
    iTunes met foto, film, podcasting, pdf boeken enz.

    Ken jij nog een nieuwigheid of vervlogen internettechnologie?
    Nieuwe iTunes die er aan zal komen. Snelle zoekfuncties op alle content, muziek, tekst, beelden, boeken (pdf) zelf op hoofstukken enz.

    Welke toepassingen zijn écht nuttig voor e-leren?
    De nieuwe interactive ipod met beeld en geluid,podcasting, video, foto en boeken opslag. Wireless connection met internet om snel iets op te zoeken, syncen van al deze zaken met alle ipods in de omgeving. Draadloos printen. Informatie delen en opvragen, opzoeken.
    Alle online toepassingen, probleem is nog steeds de Engelse taal, zeker voor ons secundair onderwijs.

    Hoe vermijd je drop-out van e-leerders en e-leraars?
    Goede content aanbieden en zoekfuncties zeer eenvoudig houden. Lage drempelvrees.
    lesinhouden online plaatsen en eenvoudig te bewerken.
    zie:
    http://www.unitedstreaming.com
    http://www.technolink.lu/technolink/index.shtm

  5. Nuttig om er even bij stil te staan:
    1. Welke internettoepassingen zullen volgens jullie blijven bestaan en waarom?
    Alles wat het leerleven eenvoudiger maakt. Google om opzoekingen te doen, Wikipedia om na te slaan. Rss om sites in het oog te houden. Alleen een blijver is technologie die goed out-of-the-box kan werken. Zo lijken Wiki’s mij flexibeler dan Weblogs om bv. een projectgroepje te laten verslag uitbrengen, maar het laatste is véél simpeler op te zetten.
    Wat niet zal blijven is alle push-technologie. Het Web is een ding waarop je content gaat halen, niet iets waarvan je spam verwacht.
    2. Ken jij nog een nieuwigheid of vervlogen internettechnologie?
    Netnews natuurlijk. Verborgen zijn ook de uitgebreide zoeksystemen van bibliotheken. Enorm handig en nuttig, maar ze eindigen wel in een papieren boek. Daarom minder gebruikt.
    Video zal – vrees ik – niet gratis blijven en zo verdwijnen.
    3. Welke toepassingen zijn écht nuttig voor e-leren?
    Cfr supra: alles wat de (schijnbare) inspanning van de gebruiker vermindert. Dingen die zitten op het niveau van een naslagwerk, eerder dan concreet cursusmateriaal.
    4. Hoe vermijd je drop-out van e-leerders en e-leraars?
    Door ze regelmatig fysiek en lijfelijk samen te brengen?

  6. 1. Welke internettoepassingen zullen volgens jullie blijven bestaan en waarom?
    Op termijn geen enkele in zijn huidige vorm, ik denk dat programma’s zoals we die nu kennen en gebruiken langzaam zullen vervangen worden door online diensten. Een beetje zoals het heel vroeger was met de terminals 🙂

    2. Ken jij nog een nieuwigheid of vervlogen internettechnologie?
    Web 2.0 en RSS zijn voor mij de technologie van de toekomst, ook het sociaal gebeuren zoals delicious en blog. Misschien wordt het fysiek verplaatsen ooit zo duur of moeilijk dat we elkaar wel in cyberspace zullen moeten ontmoeten.

    3. Welke toepassingen zijn écht nuttig voor e-leren?
    Een goede zoekmachine en RSS feed in ELK leerplatform, er komt een dag dat we zo veel content in ons elektronisch leerplatform krijgen dat we (zoals nu op WWW) ook niks meer terug zullen vinden

    4. Hoe vermijd je drop-out van e-leerders en e-leraars?
    Door geen copy van de geschreven/gedoceerde cursus op het leerplatform te gooien, maar door een andere en boeiende leerstof aan te bieden die aangepast is aan elektonisch leren.

    Misschien wat te ver vooruit gekeken?

  7. 1. Welke internettoepassingen zullen volgens jullie blijven bestaan en waarom?
    Email en chat (communicatie toppers) , push vormen van content (vandaag RSS en OPML), open gedeelde kennis systemen (vandaag wiki), eigen plaats op het net (mix van blog, foto, audi, video)

    2. Ken jij nog een nieuwigheid of vervlogen internettechnologie?
    Nieuwigheid: elke dag is er wel een Google en/of Live (Microsoft) lancering van een product of service
    Vervlogen (voor mij althans, want nog steeds in gebruik): Nieuwsgroepen

    3. Welke toepassingen zijn écht nuttig voor e-leren?
    Op zich kan bijna elke toepassing die nuttig is an sich, nuttig zijn in het onderwijs

    4. Hoe vermijd je drop-out van e-leerders en e-leraars?
    Usability testen invoeren.
    Ontwikkelen in samenwerking met de gebruikers.
    Eenvoudig in gebruik.
    Community aspect en personalisatie integreren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.