To Multitask or not to Multitask… That’s the question!

DrukDrukDruk

In een boeiend artikel in TIME Magazine wordt dieper ingegaan op “The multitasking generation”.
Onderzoekers merken op dat de huidige “net generation” voortdurend bezig is met honderd-en-één dingen, en multitasken zonder problemen, maar stellen zich vragen bij de kwaliteit van de activiteiten die jongeren op die manier afhandelen – snel snel, druk druk, en vooral alles tegelijk en door mekaar. Studeren tijdens het tv kijken en ipod luisteren en sms’en… De aandacht wordt wel verdeeld over erg veel verschillende apparaten en activiteiten.

In het artikel wordt terecht opgemerkt dat we al veel langer multitasken (autorijden en tegelijkertijd luisteren naar de radio), maar dat met het internet en de explosie aan communicatiemiddelen momenteel alles in zo’n hels tempo gebeurt dat de kwaliteit er moet onder beginnen lijden. We konden voordien trouwens al lezen dat we dommer werden door het lezen van e-mails ( “e-mail slechter voor IQ dan roken van cannabis” of “…inability to focus reached “startling” levels…” ).

Aan de andere kant merkt men wel op dat de jongere generatie door het multitasken veel beter voorbereid is om om te gaan met de grote hoeveelheid informatie die op ons afkomt, en vooral de vele verschillende vormen waarin dit momenteel gebeurt (beeld, geluid, tekst, animatie…).

Wellicht ligt de waarheid in het midden: studeren terwijl je aan het headbangen bent, zal wellicht niet optimaal zijn (zowel voor de studie-output als voor het geheadbang), maar verwachten dat jongeren urenlang geconcentreerd dikke bundels proza memoriseren lijkt ook een beetje voorbijgaan aan een heleboel interessante en nieuwe trends.

[Merk overigens – geheel terzijde en in het kader van “multitasking” – hoe TIME Magazine met succes probeert in te spelen op het internet als ‘concurrentie’ voor de schriftelijke communicatiekanelen: je kan het artikel voor een deel gratis online bekijken met wat (momenteel erg beperkte) meerwaarde, kan opteren voor een beperkt abonnement om het artikel online te lezen, of kan opteren om een reclame te bekijken en daarna gratis het artikel online te bekijken. Innovatief, handig en hopelijk brengt het ook iets op… (met dank aan (de reclame van) Lufthansa die mij de kans gaf het artikel gratis te lezen)]

(bron van de foto: http://www.sxc.hu/photo/84583)

Auteur: Maarten Cannaerts

Doctor in de wetenschappen - natuurkunde, maar sinds 2001 vooral geïnteresseerd in nieuwe technologieën, onderwijsvernieuwing en (liever nog) de combinatie van beiden. Sinds november 2008 kennismanager bij kBC in Leuven. Bezig met allerlei vormen van informeel en nonformeel leren, beheer en validering van kennis... Tot november 2008 ICT coördinator op het De Nayer instituut en adjunct van de directeur bij het project Strategisch Onderwijs- en Vormingsbeleid (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap). Tot 2007 Projectcoördinator voor "CVO Online" , waar de Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen toegang kunnen krijgen tot de digitale leeromgeving van BIS Online. Tot 2007 E-coach bij de online navormingscursus rond e-leren ('Elise' - E-learning for in-service teacher training). Elise is een online navormingsinitiatief voor docenten hoger onderwijs, en loopt (momenteel) binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, de Associatie Universiteit Brussel, en de Karel de Grote hogeschool. Tot december 2008 Associate Lecturer bij The Open University (voor het vak "H804 - implementing online, open and distance learning"). Geïnteresseerd in digitale fotografie, (online) sociale netwerken, kennisbeheer, levenslang leren en alles wat met "internet" te maken heeft. Zijn internetarchief is op FURL terug te vinden, zijn gepubliceerde lezingen op slideshare, en zijn professionele pagina op linkedin.

Eén gedachte over “To Multitask or not to Multitask… That’s the question!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.