Wie gebruikt een elektronisch leerplatform intensief voor zijn onderwijsopdracht?

Recent zie ik hier en daar een post verschijnen over het gebruik van e-leren.
Wie gebruikt het, hoeveel cursussen en studenten heb je?
Waarom deze vraag?

In het begin van het academiejaar 2005-06 zijn we bij ons gestart met het Dokeos elektronisch leerplatform. Momenteel heb ik in het totaal 15 courses op het leerplatform. Daarvan zijn er constant 5 actief. In 2 van de courses zijn 3 docenten tegelijk bezig.(vakoverschrijdende samenwerking) Alles samen gaat het slechts over 40 studenten en toch genereren die zo een hoeveelheid communicatie dat het al redelijk moeilijk bij te houden is. Dokeos redelijk gebruiksvriendelijk, je ziet wat er nieuw is, RSS is geactiveerd. Toch is het soms lastig om alles bij te houden. Zo staan er momenteel 70 documenten in de studentenpublicaties, honderden post in 10 verschillende fora.

We zijn aan een nieuwe manier van werken toe, de organisatie van de elektronische documenten wordt steeds belangrijker (en moeilijker), maar ook de aanmaak van elektronische content is niet eenvoudig en vraagt veel meer tijd dan een klassieke lesvoorbereiding. Ik vraag me soms af, zijn we nu efficiënter bezig? Hebben we meer tijd voor de juiste zaken? Verlaagt de werkdruk? …
Daarom de vraag.
Stort je hart uit via een reply op het topic

Auteur: Sven

  • Graduaat Fotografie en ook Film&Video, behaald aan het NaRaFi (bijna 20 jaar geleden). Vijftien jaar actief geweest in de Video en TV branche ondermeer als maker van corporate videos (een 200 tal), Free Lance monteur, Beeld technicus en Chef Technicus.

  • Al 4 jaar Docent Montagetechnieken in de afdeling Audiovisuele Technieken aan het RITS.

  • Ik probeer op het RITS e-learning en moderne technologie zoals streaming van de grond te krijgen, ook middels een PWO onderzoek naar het gebruik van een ELO voor studenten die multimediaal bezig zijn. (een 3 jarig onderzoek dat momenteel in zijn finaal jaar zit. Goed voor 20% van mijn opdracht).

  • De activiteiten van deze Mac en open source aanhanger in cyber space: een PWO project blog, zijn algemene interesse blog en de WIKI van de montage afdeling op het RITS.

6 gedachten over “Wie gebruikt een elektronisch leerplatform intensief voor zijn onderwijsopdracht?”

  1. het www is ook een ongecontroleerde, onoverzichtelijke boel, waarschijnlijk een triljoen keer ingewikkelder dan een afgesloten ELO. maar dankzij google vinden we toch altijd alles.
    we evolueren naar een situatie waarin de mappenstructuur nutteloos wordt: smijt gewoon alles samen op een hoop, plaats er een zoekengine bovenop, en we vinden het zo wel?

  2. hmm… Good point, Sven… Ik zie zelf hoe ik hopeloos in tijdsnood kom als ik drie groepen van 15 ELISE cursisten moet opvolgen, en dat zijn och arme maar 45 deelnemers…
    Ik denk idd dat we nog een lange weg moeten afleggen: “de student verantwoordelijk voor het eigen leerproces” betekent m.i. per definitie dat niet langer de docent alle werkjes/taken/teksten/… moet (mag!) nalezen. Veel meer nadruk op informeel leren, op peer-grading en peer-evaluatie (en -teaching), en veel minder op “huiswerk”, taken, opdrachten, formele discussies…
    hoe dat in de praktijk moet met onze conventionele leeromgevingen, dat weet ik ook niet. En of die studentn daar staan op te wachten? (die willen meestal gewoon weten “wat moeten we blokken tegen wanneer?”).
    Blackboard kondigde zijn “eLearning 2.0” project vorige week aan (oftewel “hoe spring ik mee op de hypewordwagen?”) – ik zie in dit soort informelere informatiestromen veel meer toekomst dan in de formele die je aanhaalt (fora + assignments…)
    Voor het praktische organiseren volg ik de wijze woorden hierboven: als Google het niet vindt, bestaat het niet :-p

  3. Hoi,

    Google is natuurlijk een optie. Evenwel een vrij ongestructureerde… Het is niet altijd het meest relevante wat bovenaan komt te taan.

    Een ander idee is om de structuur niet op te leggen, maar deze te laten groeien vanuit de gebruikers. De zogenaamde folksonomies (http://en.wikipedia.org/wiki/Folksonomy)

    Del.icio.is maakt er bijvoorbeeld gebruik van. Erg handig en leerrijk.

    Via Google vind je er zeker meer over 😉

    In deze wacht het “kriritsch informatie zoeken” onweerlegbaar een belangrijkere rol dan voorheen wanneer de docent de informatie-touwtjes stevig in handen had… Werk aan de opleidingswinkel…

  4. Ik gebruik tevens Dokeos voor 1 cursus. Hierbij heb ik 11 cursisten.
    Het is inderdaad extra werk om deze cursus via eLeren aan te bieden.
    De cursus op zich brengt geen overlast mee, maar het bijkomende werk – eigen aan eLeren – zorgt soms voor overhead. Overhead die we soms door onze ‘overmoed’ eigenlijk zelf veroorzaken.
    Het lijkt spannend te kunnen zeggen: (alhoewel spannend misschien geen goed beschrijving is) ” en op de omgeving plaats ik nog wat extra materiaal “, misschien moeten we ook er onmiddellijk bij zeggen: ” maar het zal wel nooit verbeterd worden…, doen jullie dat maar onderling”.

    Extra taken, extra oefeningen, ongestructureerde onderwerpen in discussiefora plaatsen. Cursisten verplichten een aantal posts uit te voeren..zorgen natuurlijk voor meer werk maar het is volgens mij juist deze overhead die maakt dat eLeren een meerwaarde biedt aan de cursisten.

    Volgens mij zitten we nog teveel met een mengeling van traditioneel onderwijs en een poging of zoeken naar een vernieuwde vorm van leren. Dit naast elkaar leven van beide systemen zorgt volgens mij geen efficient bezig zijn.

    Een voorbeeld van dit naast elkaar leven van beide systemen is de evaluatie. Hoe vaak wordt een cursist nog getest op het reproduceren van kennis? Zelfs binnen onze opzet van eLeren?

  5. Samen met een collega heb ik een test gedaan. We hebben een zelfstudiepakket gemaakt met 8 taken. Mijn cursus = 60 studenten. Gevolg: 60 x 8 taken (+ verbeteringen van diezelfde 8 taken). Het gevolg is dat ik de voorbije weken 7/7 heb moeten draaien. Dus duidelijk een onderschatting van mijn kant.

    Zowel voor student als docent is dit een te grote belasting. De werkdruk was zelfs eerder onhoudbaar.

    Een nieuwe/andere aanpak is dus geen optie, maar een must.

  6. zolang we de voordelen van het e-leerplatform niet gebruiken is het inderdaad meer een last dan een must: integratie interactie learner control zijn zeer mooie mogelijkheden van e-leren, ook internationalisering en virtuele mobiliteit bijvoorbeeld. maar k denk dat we deze trial and error fase niet kunnen overslaan en dat de nieuwe aanpak wel zal komen maar de pioniers effe moeten afzien 🙂

    de mappenstructuur is echt een probleem! en daar moeten we dringen vanaf maar googlen lijkt me niet echt een oplossing omdat ik denk dat de rol van de leerkracht nog steeds informatie aanbieder moet zijn en k denk dat iets zoals google nooit opdezelfde manier de studenten kan begeleiden in een informatie verwerkingsproces 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.