I spy with my little eye…

BigBrother

Privacy bij online leren is niet echt een zwaar aandachtspunt in Vlaanderen… Associatie KULeuven opteerde ervoor om de “tracking en tracing” functie van de digitale leeromgeving uit te schakelen, om ‘problemen’ te vermijden.
Het kan ook anders. Purdue University in de Verenigde Staten is gestart met een ambitieus project waar men de traceringsgegevens van de digitale leeromgeving gebruikt om studenten te helpen.
Door (geautomatiseerd) te bekijken hoe vaak een student aanlogt, welke taken hij/zij (al dan niet) tijdig instuurt, en meer van dat moois, krijgt men een (betrouwbare?) bron van informatie om problemen tijdig op te sporen. Het is dan ook de bedoeling een formele set van indicatoren te genereren die kunnen gebruikt worden om studenten te helpen bij hun studiemethoden (of gebrek daaraan), en om in hoge mate voorspellend te werken voor de prestaties van studenten.

Vroeger deden we ook al zoiets: men noemde dit dan “huiswerk”, en het niet indienen van je huiswerk was een tamelijk goeie voorspeller voor slechte examenresultaten.

Hoe meer dingen veranderen, hoe meer alles hetzelfde blijft?

[bron van het plaatje: http://www.sxc.hu/photo/409935 ]

Auteur: Maarten Cannaerts

Doctor in de wetenschappen - natuurkunde, maar sinds 2001 vooral geïnteresseerd in nieuwe technologieën, onderwijsvernieuwing en (liever nog) de combinatie van beiden. Sinds november 2008 kennismanager bij kBC in Leuven. Bezig met allerlei vormen van informeel en nonformeel leren, beheer en validering van kennis... Tot november 2008 ICT coördinator op het De Nayer instituut en adjunct van de directeur bij het project Strategisch Onderwijs- en Vormingsbeleid (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap). Tot 2007 Projectcoördinator voor "CVO Online" , waar de Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen toegang kunnen krijgen tot de digitale leeromgeving van BIS Online. Tot 2007 E-coach bij de online navormingscursus rond e-leren ('Elise' - E-learning for in-service teacher training). Elise is een online navormingsinitiatief voor docenten hoger onderwijs, en loopt (momenteel) binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, de Associatie Universiteit Brussel, en de Karel de Grote hogeschool. Tot december 2008 Associate Lecturer bij The Open University (voor het vak "H804 - implementing online, open and distance learning"). Geïnteresseerd in digitale fotografie, (online) sociale netwerken, kennisbeheer, levenslang leren en alles wat met "internet" te maken heeft. Zijn internetarchief is op FURL terug te vinden, zijn gepubliceerde lezingen op slideshare, en zijn professionele pagina op linkedin.

2 gedachten over “I spy with my little eye…”

  1. ik loop momenteel stage op Vlekho waar ik het Toledo-gebruik een beetje tracht te evalueren. concrete kwantitatieve gegevens zijn zo goed als onbestaande. de cijfers die Leuven wel kan genereren zijn het aantal logins per dag, per ‘school’. maar daar ben ik dus niets mee, aangezien alle vlekho-studenten moeten inloggen op Toledo via de WenK (meer dan alleen vlekho), dus specifieke cijfers van “hoeveel vlekho’ers loggen in op toledo” zijn er niet – laat staan statistieken van toledo-surf-gedrag van Vlekho’ers.

    het is best wel moeilijk om te weten hoe goed/slecht de zaken gaan als het zelfs niet meetbaar is 🙂

  2. Ik moet als leerkracht de statistieken bijhouden van wie in de les aanwezig is en wie niet, hoeveel keer die afwezig was,… Maar ik zou niet mogen zien wie ingelogd is en hoeveel keer die ingelogd is??? Ik begrijp het begrip ‘privacy’ niet altijd even goed…

    Ik ben niet geïnteresseerd wat mijn cursisten in hun slaap- of badkamer doen.
    Maar ik wil wel kunnen zien wat ze voor hun cursus doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.