Pionierspijnen?

Situatie schets:
ik geef maandag mijn eerste les via een ELO.

Voor de les heb ik volgende materiaal voorzien:
een videoreportage van 12minuten, het script, de perstekst, een document over “de vertelling”, een document over de structuur van de reportage en een interview met de maakster van de reportage (audio mp3).
Al die documenten wil ik in een SCORM leerpad gieten en zo aanbieden aan de student. Ze moeten zelf een reportage bekijken op TV en die bespreken. Die bespreking moeten ze posten op het leerplatform. Nadien krijgen ze er feedback over.

Werkwijze:
Wat de tekstdocumenten betreft, dat is simpel, intypen in OpenOffice en bewaren in PDF of HTML, op de server zetten. Ong 1 uur werk.

12 min video aanmaken en op de server zetten:
Opnemen van TV: 30 minuten
(dus opgepast copyright, dus alleen op een afgeschermde server van de school zetten)
Van tape inladen in computer 30min
converteren van DV stream naar mp4 H264 (DV=2530 MB naar mp4=68 MB) duurt 5uur
Het beeld ziet er zeer goed uit, alles blijft ook synchroon.

Het fragment uploaden naar Dokeos server via Belgacom ADSLgo, volgens de pub van Belgacom beschik ik over 192kb upload snelheid. Als ik het me goed herinner is dat 192/8 KB ofte 25KB/sec en er moeten dus 68000 KB door. Laptop in de aangesloten en GO!
Poging 1: na 45 min foutmelding in Dokeos, gelieve opnieuw te proberen.
Poging 2: een uur later, verbinding met de server verbroken.(timeout browser?) Weer niet gelukt.
Poging 3: bij de derde keer is er 59Mb van de 68 Mb doorgeraakt, dan gestopt.
Dus nog eens opnieuw, nu via mijn Linux Ubuntu machine.
Poging 4:weer een error na 45min, partial upload, gelieve opnieuw te proberen.
Deze morgen om 7u30 begonnen, het is nu 12u30 en het staat er nog niet op, ik probeer niet meer opnieuw! Verloren tijd: 5uur.

Gisteren een eerste leerpad aangemaakt in onze ELO, na heel wat klikken en herproberen is het uiteindelijk gelukt om een zeer eenvoudige structuur op poten te zetten. Vandaag probeer ik om via Reload een scorm file aan te maken en die op de server te zetten. Probleem is echter dat die scorm file nog groter zal zijn (alles zit daar in) en als ik het filmpje al niet op de server krijg?
Dus de file aanmaken en die morgen zelf naar Brussel brengen? Nog even over nadenken.De tijd dringt echter wel!
Als ik nu een (oneerlijke) vergelijking maak tussen bord, krijt+DVD speler en ELO.
Dan is onze ELO de grote verliezer.
De teksten moet ik altijd maken, de opname ook, maar dan begint het:
5uur coderen en 5uur proberen te uploaden.
Snel iets aanpassen (of een andere reportage tonen omdat er bv meer actuele waarde in zit) is er bij de elektronische versie niet bij.
De winst van de student? Hij kan de les volgen wanneer hij het wil en alle myserie die ik ervaren heb, wordt niet op hem uitgewerkt 😉

Voor mij is het niet zo duidelijk waar het probleem nu net ligt. Mijn Vodcast met Maarten heb ik via Archive.org gemaakt en dat duurde ook lang, maar het lukte wel van de eerste keer. Het uploaden van veel materiaal blijft nog altijd een probleem. Als op school over de infrastructuur beschikt, dan zal het wel lukken denk ik. Ik herinner me zo een wijsheid van Maarten, er moest aan een aantal voorwaarden
voldaan zijn om succesvol aan e-leren te kunnen doen. Ik vrees dat er enkele voorwaardes ontbreken in mijn model.

Auteur: Sven

  • Graduaat Fotografie en ook Film&Video, behaald aan het NaRaFi (bijna 20 jaar geleden). Vijftien jaar actief geweest in de Video en TV branche ondermeer als maker van corporate videos (een 200 tal), Free Lance monteur, Beeld technicus en Chef Technicus.

  • Al 4 jaar Docent Montagetechnieken in de afdeling Audiovisuele Technieken aan het RITS.

  • Ik probeer op het RITS e-learning en moderne technologie zoals streaming van de grond te krijgen, ook middels een PWO onderzoek naar het gebruik van een ELO voor studenten die multimediaal bezig zijn. (een 3 jarig onderzoek dat momenteel in zijn finaal jaar zit. Goed voor 20% van mijn opdracht).

  • De activiteiten van deze Mac en open source aanhanger in cyber space: een PWO project blog, zijn algemene interesse blog en de WIKI van de montage afdeling op het RITS.

9 gedachten over “Pionierspijnen?”

  1. Het feit dat je telkens na +/- 45 minuten die fout krijgt, zou er op kunnen wijzen dat er ergens een time-out ingesteld staat op de server, die de verbinding verbreekt na die bepaalde tijd uploaden.

    Best eens bij de sysadmins navragen… 🙂

  2. Beste denk dat je gewoon met de verkeerde soft- en hardware werkt hoor.
    je kan je beelden veel beter comprimeren en veel kleiner maken, giet het in een vodcast en zet alles op itunes. Gratis en snel.
    voor teksten gebruik je Writely (www.writely.com) gratis software op het net, om samen met je lstudenten aan tekst of scriptie te doen.
    Alles bij alles duurt dat hier 2 uurtjes.Zonder het opnemen van TV. Dit gebeurd rechtstreeks op Mijn iMac G5 die alles nog eens automatisch omzet naar MP4 ipod formaat H264 codec. Dit kan je redelijk groot uitvergroten op een beamer zonder te veel kwaliteits verlies.
    Je kan alles ook op een FTP server uploaden. Bestanden zijn klein genoeg. Ik gebruik op school .Mac accounts van 4GB voor deze zaken, met passw of zonder, vrijd keuze.
    Het leven kan toch o zo mooi zijn, niet?

  3. Jan en Lucas,

    alle mogelijkheden zijn gecontroleerd met de sysadmin. Alle settings zouden juist zijn.
    Het voorstel van Lucas is alleen haalbaar als je op school zelf de software keuzes kan maken. Onze hogeschool heeft echter gekozen om Dokeos als elektronische leeromgeving te gebruiken, wij moeten dat dus ook doen. Wel leuk als je over een iMac G5 kunt beschikken met alle soft die je nodig hebt. Wij krijgen zelfs nog geen Office pakket voor Mac. (Hoeft niet meer want OO is even goed) Wat de formaten betreft, mijn file is dus ook mp4 in H264, de beeldgrootte is een persoonlijke keuze. Voor mijn studenten is beeldkwaliteit een deel van de opleiding.
    FTP is geen optie want te veel firewalls edm, .Mac account hebben we niet, of ik moet het uit eigen zak betalen.
    Eén goed vooruitzicht, binnenkort zet ik mijn eigen streaming server op, dan ben ik van alle problemen verlost. Het leven kan dan toch mooi zijn.

  4. Sorry, maar ik vind de inhoud van dit artikel echt geen meerwaarde. Een document van 68 mb uploaden via een website is bijna onmogelijk. Eerst en vooral zitten er maxima op de grootte van het bestand (onze servers staan ingesteld op max 30MB) en de connectietijd (bij ons op 60min). Elk bestand dat groter is of meer tijd nodig heeft om op te laden, krijgt een time-out. En wij hebben onze instellingen zelfs zwaar opgekieteld, standaard staat de max grootte en time-out veel lager.

    Om dan de conclusie te trekken dat een ELO geen voordeel biedt… amaai…

  5. Hoi Sven,
    euhm… blijven proberen zou ik zeggen :-p
    Ik kan me *levendig* inbeelden welke frustraties je doormaakt… iedereen die ooit een eindwerk heeft moeten afwerken weet wat voor dingen er kunnen mislopen met technologie…

    (Dit doet me denken aan de uitspraak “Why computers are male: They are supposed to help you solve your problems, but half the time they ARE the problem.”)

    Enkele losse bedenkingen:

    – Uploaden en downloaden van content is *altijd* een probleem bij ELO’s (en het is niet abnormaal om af en toe grotere files te moeten gebruiken)… ik vind FTP of WebDAV toegang tot de LMS een basisfeature en zeker geen ‘toeters en bellen’. Jammer genoeg zijn de meeste implementaties van deze protocollen buggy ingewikkeld. Zowel WebCT als Blackboard geeft veel geprul als je hiermee wil starten. Nog werk aan de winkel!
    – Ons apenlandje is volbekabeld door tientallen breedbandproviders. Toch merk ik op dat de uploadkweddelen meer en meer mensen parten beginnen te spelen… Ik moet geregeld digitale foto’s uploaden, en moet dan uuuuuuren wachten. Zowel snelheid als maximumlimiet zijn schandalig!
    – De voornaamste reden dat je problemen hebt is, volgens mij, dat je echt wel op het scherp van de snede aan’t bewegen bent… Hier zijn geen 50 proffen of docenten in Vlaanderen mee bezig (Reload als SCORM leerpad generator… chapeau!) De gebruikte technologieen zijn vlg mij nog niet voor mainstream gebruik geschikt… Met digitale video van’t zelfde: als ik begin te converteren/digitaliseren/… loopt er altijd wel iets zoals het niet hoort. Ofwel aspect ratio, ofwel comprimering, ofwel codec, ofwel crash, ofwel diskspace… DV is volgens mij nog niet voor jan-met-de-klak.

    Bedankt voor de interessante case-study! Laat ons zeker weten hoe het afloopt.

  6. Sorry Sven, misschien was mijn reactie een beetje te scherp. Als je (zoals ik) dag in dag uit aan (de technische kant van) ELO’s werkt, en mensen verwachten er het onmogelijke van, dan… Ik zal een mindere dag gehad hebben 🙂 Stort je ziel maar uit in het vervolg…

    Op zich is het heel boeiend om de dingen te gebruiken waarvoor ze NIET bedoeld zijn. Op die manier wordt kennis en ervaring opgedaan, pionierswerk zoals je het zelf noemt. Je mag echter niet de ‘schuld’ steken op het ding in kwestie.
    Het wwweb gebruiken om een document van 68MB te uploaden, kan je op dit moment op z’n minst ‘optimistisch’ noemen, daarvoor is het wwweb nog niet gemaakt. Daarvoor gebruik je inderdaad veel beter ftp.

  7. Het is net om deze reden dat ik onze ELO aan het verhuizen ben naar een machine op school. Uploaden is één zaak, maar al eens over gedacht wat er allemaal kan mislopen als enkele klassen tegelijk naar dat filmpje gaan kijken? Voor teksten en prentjes lukt het allemaal wel, video, is m.i. een ander verhaal.

    Ook het backuppen van de Gigabytes intellectueel kapitaal van mijn collega’s begint trouwens stilaan dramatisch moeilijk te worden.

    Door de speciale aard van de belasting van servers door scholen (met z’n allen tegelijk hetzelfde willen), kun je je (zeer groot) materiaal voor klassicaal gebruik best zo dicht mogeljk bij huis kan staan.

    Nog enkele details bijwerken en onze leerlingen hangen met 1GB-verbinding aan onze Moodle…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.