Online eLeercursus over eLeren

eLeren is voor vele docenten en directies een harde noot om te kraken. De zoektocht naar de meerwaarde is niet eenvoudig. Je hoort de meest uiteenlopende uitspraken, gaande van

“Tsk tsk tsk is die computer in het onderwijs nu *echt* nodig? Vroeger deden we dit ook niet en ging het toch allemaal goed? Hebben wij in Vlaanderen niet het beste onderwijs in de hele wereld, waarom dan zoveel willen veranderen? Ik heb daar helemaal geen tijd voor!”
tot
“Waw ik gebruik sinds dit academiejaar een digitaal leerplatform en de studenten zijn razend enthousiast – ze zijn veel gemotiveerder, zoeken zelf vanalles op, ik kan veel beter aan permanente evaluatie doen, en het is gewoon veel plezieriger en interactiever.”.

Om docenten te helpen in hun zoektocht naar een verantwoord en redelijk gebruik van technologie in hun onderwijs, organiseert een associatie-overstijgend team van naieve enthousiastelingen sinds 2003 een online eLeercursus in Vlaanderen. Een cursus voor docenten en proffen hoger onderwijs en (sinds dit jaar) volwassenenonderwijs.

De cursus “EliseLeren – didactische aspecten van eLeerprocessen en -applicaties” is een intensieve, acht-weken-durende, online cursus over eLeren, en heeft reeds meer dan 130 enthousiaste alumni. Je vindt meer informatie op de cursuswebsite of via mail aan ludo.mateusen@avl.kuleuven.be.

Sinds 2005 kunnen ook leerkrachten uit CVO’s deelnemen aan de cursus. Meer informatie vind je op de CVO-Online website.

OPGELET: de cursus start begin februari – niet te lang wachten met inschrijven als je interesse hebt (beperkt aantal plaatsen)!

namens het ELISE-team,

Maarten Cannaerts .
Coach cursus CVO
(maarten.cannaerts@ond.vlaanderen.be)

Ludo Mateusen
Cursuscoördinator ELISE-project
ludo.mateusen@avl.kuleuven.be

Het Elise-team bestaat uit
Prof. Michaël Goethals, projectleider ELISE-project (K.U.Leuven)
Maarten Cannaerts ( De Nayer instituut – Departement Onderwijs)
Luc Vandeput (KHLeuven – K.U.Leuven)
An Schollen (Groep T Leuven)
Gabriëlle Erlingen (PHLimburg)
Tom Wambeke (Katho Tielt)
Arnout Horemans (Erasmus hogeschool)
Ilse Depré (K.U.Leuven)
Fred Truyen (K.U.Leuven)
Steven Verjans (K.U.Leuven)
Chris Peeters (KHMechelen)
Kris Erauw (Universiteit Gent)
Ludo Mateusen (K.U.Leuven)

Auteur: Maarten Cannaerts

Doctor in de wetenschappen - natuurkunde, maar sinds 2001 vooral geïnteresseerd in nieuwe technologieën, onderwijsvernieuwing en (liever nog) de combinatie van beiden. Sinds november 2008 kennismanager bij kBC in Leuven. Bezig met allerlei vormen van informeel en nonformeel leren, beheer en validering van kennis... Tot november 2008 ICT coördinator op het De Nayer instituut en adjunct van de directeur bij het project Strategisch Onderwijs- en Vormingsbeleid (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap). Tot 2007 Projectcoördinator voor "CVO Online" , waar de Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen toegang kunnen krijgen tot de digitale leeromgeving van BIS Online. Tot 2007 E-coach bij de online navormingscursus rond e-leren ('Elise' - E-learning for in-service teacher training). Elise is een online navormingsinitiatief voor docenten hoger onderwijs, en loopt (momenteel) binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, de Associatie Universiteit Brussel, en de Karel de Grote hogeschool. Tot december 2008 Associate Lecturer bij The Open University (voor het vak "H804 - implementing online, open and distance learning"). Geïnteresseerd in digitale fotografie, (online) sociale netwerken, kennisbeheer, levenslang leren en alles wat met "internet" te maken heeft. Zijn internetarchief is op FURL terug te vinden, zijn gepubliceerde lezingen op slideshare, en zijn professionele pagina op linkedin.

Eén gedachte over “Online eLeercursus over eLeren”

  1. Hallo Lucas,
    uiteraard overwogen we deze piste al, maar de huidige auteurs (en het ganse netwerk) zit in Hoger onderwijs en Volwassenenonderwijs… Het vraagt – denk ik – toch wat aangepaste teksten, praktijkvoorbeelden en werkwijzen, maar uiteraard is dit een excellent idee!
    Wat een beetje zal moeten veranderd worden aan het concept: de huidige cursus is opgebouwd volgens een concept dat afstandsonderwijs toelaat, nl hoe bouw je het aantal uren hoorcollege af en vervang je door online interactie. In het secundair is het belangrijker om naar meerwaarden te zoeken binnen klassikale contexten, aangezien men hier immers vast zit aan de klassikale contacturen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.