Vodcast over e-leren

Zoals beloofd in de vorige post: het interview met Maarten Cannaerts over e-leren en de toekomst ervan.
Duur ongeveer 8 minuten. Geen franjes, gewoon het interview. (met dank aan Ingrid Bertrand voor het interview)

vodcast_klein

Auteur: Sven

  • Graduaat Fotografie en ook Film&Video, behaald aan het NaRaFi (bijna 20 jaar geleden). Vijftien jaar actief geweest in de Video en TV branche ondermeer als maker van corporate videos (een 200 tal), Free Lance monteur, Beeld technicus en Chef Technicus.

  • Al 4 jaar Docent Montagetechnieken in de afdeling Audiovisuele Technieken aan het RITS.

  • Ik probeer op het RITS e-learning en moderne technologie zoals streaming van de grond te krijgen, ook middels een PWO onderzoek naar het gebruik van een ELO voor studenten die multimediaal bezig zijn. (een 3 jarig onderzoek dat momenteel in zijn finaal jaar zit. Goed voor 20% van mijn opdracht).

  • De activiteiten van deze Mac en open source aanhanger in cyber space: een PWO project blog, zijn algemene interesse blog en de WIKI van de montage afdeling op het RITS.

10 gedachten over “Vodcast over e-leren”

  1. Erg leuk gedaan! Een mens vraagt zich af wanneer je er de tijd voor vindt.

    Het interview was goed, al geef ik toe dat ik het eerder als radio (podcast) heb zitten volgen.

  2. Gorik,

    Dat is altijd mijn vraag bij vodcasting: wat is de toegevoegde waarde van de ‘talking head’?
    En bij podcasting algemeen: het gaat om een dynamisch, vluchtig medium: audio/video, maar zonder structuur. Nu was het interview maar 8 minuten, maar ook hier moet je van voor tot achter luisteren om te weten wat Maarten gaat vertellen. De enhanced podcasting waarover eerder bericht, kan hier misschien nog meer toegevoegde waarde creëren.

    Sven en Maarten, leuk interview, en mooie haard en wieg.

  3. Vodcasting kan werken als er meer te zien is dan een interview alleen, misschien is een vodcast van een keynote met slides wel boeiend. Het interview was met 2 cameras gedraaid, maar het beeld van de 2e camera was niet echt bruikbaar (iets te beweeglijk), dus niet gebruikt. Om niet alles te moeten bekijken, kun je ook chaptermarkers in de QT zetten, dan kun je gewoon kiezen wat je wil zien. Alleen vrees ik dat het een pak meer werk is om een vodcast (met chapters) te maken dan een podcast. Al duurde het inladen langer dan het monteren. Alles is op DV gedraaid, via firewire ingeladen (de 2 cameras) sync gelegd met elkaar (en uiteindelijk niks mee gedaan) Titel gemaakt in Livetype en dan uitgrenderd naar mp4 met Compressor.
    Er is wel een snellere weg, met Quicktime Broadcaster kun je tegelijk live streamen (als er een snel netwerk met voldoende bandbreedte aanwezig is) en op schijf opnemen.Het resultaat is dan wel weer quick and durty. De framerate is niet spectaculair, maar ik wil het wel eens testen. Vorig jaar op de opendeurdag van het Rits heb ik een Live streaming on demand gedaan met een Darwin Streaming Server en het werkte nog ook (alleen binnen de campus wegens firewall)

  4. De codec is wel tricky? Ik testte het uit op vijf computers, en het deed het maar op eentje (tenzij je uiteraard zelf begint codecs te installeren, maar de vier gebruikers die ik het uitlegde knapten zonder uitzondering af op het woord ‘codec’).

  5. Hoe interessant ook, ik vrees gewoon onvoldoende geduld te hebben om zo’n grote files binnen te halen.
    Geef mij maar video streaming.

    Toch vind ik wel een mooi initiatief (voor zij die meer geduld hebben).

    idh

  6. Je kan discussieren over de meerwaarde van de technologie, maar belangrijker is de inhoud te screenen aan de hedendaagse inzichten omtrent e-leren. Maarten definieert e-leren terecht als leren (met electronica) maar in essentie gaat het om ‘engaged’ leren, waar de lerende zin krijgt, goesting opbouwt in het te leren vakgebied of inhoud. Impliciet verwijst hij naar engagement, maar m.i. onvoldoende. Implementatie van e-leren is afhankelijk van de zes factoren, erg belangrijk voor schoolleiders en begeleiders, maar ziet hij niet over het hoofd dat het vooral de lerende is, die de docent zal ‘aansturen’ om zijn cursus via e-leren (misschien toch beter spreker over blended leren?) te ondersteunen? Wanneer e-leren louter als ‘substitutie’ voor kennis-overdracht gebruikt wordt, loopt de implementatie en ook de passie om te leren fout. E-leren moet de vraag stellen naar andere doelstellingen, moet het onderwijs of leren transformeren, dan komt de meerwaarde op de voorgrond. Ik begin meer en meer te denken dat e-leren vooral heel krachtig is om het informele leren en impliciete kennis naar boven te halen. Wanneer e-leren ‘kennistransmissie’ op het oog heeft, is het geen goede zaak. Wanneer door e-leren de studenten kennis gaan creeren, andere perspectieven gaan inbrengen, gaan onderhandelen over betekenis, over oplossingen, over benaderingswijzen, dan kriujgt dat e-leren echte toegevoegde waarde. Via dat e-leren moet de student een heuse mede-ontwerper worden van inhoud en van het leerproces…
    Toch vind ik de bijdrage van Maarten erg waardevol. Het biedt heel wat aanknopingspunten, een pracht van een case of intro om in de nascholing met docenten te praten over wat e-leren is (en liefst niet is!)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.