Podcast 4: Innovatief met podcasting

Vandaag heb ik een sessie gegeven op de ICT-praktijkdag in Antwerpen. Het doel was om samen met de deelnemers van de sessie “innovatief met podcasting” een podcast te maken (meer foto’s).

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Op het programma stond:

  • Wat is podcasten? (situering bloggen/podcasten)
  • Opnemen van een podcast (materiaal keuze/eigen opname)
  • Montage
  • Publicatie
  • Tips & Tricks


De sessies op de ICT-praktijkdagen duren 2u30. Ik was daar eerlijk gezegd niet rouwig om. Podcasten vraagt een redelijk uitgebreide technische uitleg. Om podcasten te begrijpen, moet je bijvoorbeeld vlot kunnen omspringen met de volgende woordenschat: weblog, RSS, syndiceren, aggregator, ID3-tag etc.

Het opnemen van een podcast hoeft niet ingewikkeld te zijn. Zeker bij de eerste opnames valt het aan te raden om dit beperkt te houden tot een paar minuten. De moeilijkheidsgraad van de montage zal vooral afhangen van de lengte van de podcast en de kwaliteit van het audio materiaal. In deze podcast heb ik mij beperkt tot 2 minuten (mijn persoonlijk record, minder gaat mij nooit meer lukken). De definitieve montage heb ik thuis gemaakt omdat het net iets te veel van mijn kostbare tijd had gevraagd tijdens de sessie. De podcast bestaat uit een intro, gevolgd door 3 stukjes zoals ze gemaakt werden door de deelnemers (het laatste stukje werd bijvoorbeeld aangeleverd met muziek erbij).

Het publiceren van een podcast kan variëren van erg eenvoudig (via WordPress of Typepad) tot iets ingewikkelder. Omdat het praktisch niet mogelijk is om iedereen in de code van Edublogs te laten kijken, en niet iedereen gebruik maakt van de eerder vermelde blogsystemen, heb ik ook een alternatieve blog opgezet bestaande uit:

  1. een blog (Blogger)
  2. een gratis hosting (Ourmedia)
  3. een podcast feed (Feedburner)

Alle deelnemers hebben toegang tot de bovenstaande services zodat ze achter de schermen kunnen kijken wat ik gedaan heb.

Jammer dat ik in de voormiddag les moest geven, want ik had graag zelf een sessie meegevolgd uit het uitgebreide programma. Mijn eigen sessie heeft me erg veel voorbereiding gekost, maar het was leuk om te doen. Benieuwd of er een paar mensen de smaak van het podcasten te pakken krijgen.

Hoe kan ik nu de podcast beluisteren?
Deze podcast is ongeveer 2 MB groot en duurt 2 minuten. U kan de podcast downloaden of onmiddellijk beluisteren via onze audiospeler (bovenin deze post).

Meer info:
vind je hier over bloggen en podcasten.

6 responses to “Podcast 4: Innovatief met podcasting”

  1. Ludo Mateusen

    Dit artikel is een mooi voorbeeld hoe je een blog kunt gebruiken. De deelnemers krijgen via een mail een link naar deze blog. Het artikel bevat verder links en voorbeelden. En de foto’s geven een live-indruk.
    Het was verder een prima workshop, leuk gebracht met een goede mix tussen praktijk en basiskennis.
    Ik denk dat podcasten in verschillende situaties kan ingezet worden. Ik ben zelf actief in internationale projecten op het niveau van leerlingen van het middelbaar onderwijs en podcasten zal in de communicatie tussen leerlingen een plaat sgaan innnemen.

    Cindy heeft het podcasten in Vlaanderen weer een kleine stimulans gegeven.

  2. Willem

    Mijn complimenten!
    Een duidelijk, praktisch en concreet verhaal, daar houd ik van! Ik ga dit zeker laten zien als voorbeeld van hoe je podcasting kunt introduceren bij een groep. Misschien kun je ook nog iets vertellen over de programma’s die je hebt gebruikt (vast audacity) en wat de leertijd was voor mensen die nog nooit met zoiets gewerkt hebben?
    Dus niet alleen voor Vlaanderen, maar ook voor de buren zie ik dit als een mooie stimulans om hier (met leerlingen) mee aan het werk te gaan!

  3. Lucas Van de paer

    Mooi begin.
    In Turnhout op onze school werken we ook met Podcasting.

    http://schoolwerk.argo.be/kta/turnhout/de%20merodelei/podcast/podcast.xml

    Het beste is deze url in iTunes, PC of Mac in te voegen om ook de video te bekijken.

  4. Kristien Six

    Ik ben een van de mensen die de sessie gevolgd heeft.
    Niet gepland maar uiteindelijk bij deze groep aangesloten…. en dat was een prima keuze!
    Volkomen leek in het podcasten, alleen het woord kende ik; volkomen onbekend met RSS maar … nu ben ik verkocht.
    Zelden heb ik op 2u30 zoveel geleerd.
    Alles werd klaar en duidelijk uitgelegd met een goeie afwisseling tussen theorie en praktijk.
    De komende kerstvakantie zal ik de vrije tijd gebruiken om te experimenteren met al dat nieuws.
    De senioren waar ik les aan geef heb ik al aan het bloggen gekregen, nu nog podcasten….

  5. edublogs.be » Blog Archive » ICT praktijkdag Hasselt

    [...] Zelf heb ik op de vorige ICT dag in Antwerpen een sessie gegeven over podcasting (verslag + podcast). Ik ga dezelfde podcast sessie herhalen in de namiddag en de ochtend starten met een blogsessie voor secundair onderwijs. [...]

  6. Guido De Beucker

    Hoi,
    ik was vorig jaar één van je aandachtige leerlingen op de ICT-dag in Hasselt. Intussen heb ik mijn eigen blog op classy (guido.classy.be), waar ik de mogelijkheid heb om mp3-bestanden aanklikbaar te maken zodat ze openen in Windows Media Player. Toch lijkt alles veel mooier met een geluidsspelertje. Zelf gebruik je flash player van Adobe. Kan je me vertellen hoe ik aan de code kom voor een html-pagina? Zo kan ik binnen een HotPot-oefening voor mijn leerlingen een RealPlayer of WMP-player instellen, maar hoe doe je dat in een zelfgemaakte html-pagina?

    Met dank voor de tips,
    Een toekomstige podcaster

Leave a Reply

Hou me op de hoogte van nieuwe reacties via e-mail. Je kan deze ook volgen zonder zelf een comment toe te voegen.