SURF OWD2005 keynote: The implications of Digital Libraries

Deze sessie werd gegeven door Clifford Lynch, Executive director Coalition for Networked Information (CNI).

Digitale bibliotheken zijn moeilijk te omschrijven. Wat moet je bijvoorbeeld met lokale en kleinschalige bibliotheken die vandaag hun eigen materiaal digitaliseren of met Amazon, de online boekhandel. Ook learning management systemen worden meer en meer gebruikt als digitale bibliotheek. Het onderscheid dat je zou kunnen maken is dat learning management systemen meestal inhoudsspecifieke materialen bevatten die niet op lange termijn bewaard worden (bijvoorbeeld cursussen). Digitale bibliotheken daarentegen dienen een algemener doel en hebben meestal een lange termijn perspectief.

Naast digitale bibliotheken en learning management systemen, is er ook nog de ‘institutional repository’. Deze worden meestal aangedreven door een faculteit of een instelling, eerder dan door de digitale bibliotheek. Je zou er wel een cursus kunnen archiveren, die er dan 10 jaar later weer uitgehaald kan worden.

De technische evolutie brengt ons steeds verder, denken we daarbij bijvoorbeeld aan de mp3-speler die gevuld kan worden met muziek. Maar hetzelfde kan ook gedaan worden met boeken. Misschien geven we in de toekomst een student wel zijn eigen digitale bibliotheek die hij de rest van zijn studies kan gebruiken. We mogen dan ook verwachten dat persoonlijke digitale bibliotheken snel een realiteit zullen zijn.

Wat is nu de betekenis, de rol hiervan voor het onderwijs?
Denken we even terug aan het gebruik van rekenmachines of de discussies over open boek versus gesloten boek examens. Ooit hadden we daar onze bedenkingen bij, vandaag zijn ze gemeengoed geworden. De vraag die we ons moeten stellen is hoe belangrijk ‘memoriseren’ is. Zal het in de toekomst misschien nuttiger zijn om informatie te kunnen lokaliseren en in deze in een bepaalde context te plaatsen.

Het digitaliseren van persoonlijke bibliotheken stelt ons ook voor nieuwe uitdagingen.
Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de info die je op het learningmanagement systeem verzameld hebt nadat je afgestudeerd bent? Hoe gaan we informatie migreren van de ene technologie generatie naar de andere? En wie erft je digitaal materiaal als je sterft?

Een andere uitdaging is de kloof tussen pakweg games en digitale bibliotheken. Je kan het oude Rome bijvoorbeeld niet renderen (omzetten in beelden en beelden achterelkaar omzetten tot filmpjes) vanuit je digitale bibliotheek.

Ook onze huidige vorm waarop wij kennis structureren en auteurschap invullen zal veranderen. Misschien zullen er meer gemeenschappelijke kennis structuren ontstaan?

Bedenkingen na de sessie:

Ik denk dat deze spreker veruit de enige was die geen mediapresentatie bij had om zijn verhaal te ondersteunen. Dat maakte het toch iets moeilijker om in zijn verhaal te komen. Het zal ook meespelen dat ik een bibliotheek-leek ben. Maar toch was dit discours héél interessant én brandend actueel.

We staan inderdaad voor een paar uitdagingen. Onze leerlingen (sommigen vandaag al) gebruiken steeds vroeger e-learningsystemen. Wat gebeurt er bij een scholenwissel of bij de overgang naar pakweg de middelbare school of het hoger onderwijs. Vandaag niets. Nochtans betekent gegevens verliezen een ramp (denk aan een hardware crash of de memory-kaart die je in het water liet vallen of …). We zullen een oplossing moeten bedenken voor dit nieuwe probleem.

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

3 gedachten over “SURF OWD2005 keynote: The implications of Digital Libraries”

  1. Wat het meenemen van content uit een ELO betreft, ik zit ook met dat probleem. Als een student naar een volgend jaar over gaat, dan zijn de courses van de vorige jaren niet meer beschikbaar voor haar/hem. Bij ons op het RITS is uitprinten van de informatie geen optie gezien de multimediale content in de courses.
    De student zou de mogelijkheid moeten krijgen om de volledige course (of een selectie ervan) op CD/DVD te zetten. Deze mogelijkheid zit momenteel nog niet in ons e-leer systeem Dokeos. Een backup van de course kan wel, maar daar kun je op zich niks mee aanvangen. Als je nu per course een lokale versie in html kon maken dan zou het probleem al redelijk opgelost zijn.
    Als dit geen onderzoekje waard is?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.