SURF OWD2005: Game design in het onderwijs

De sessie werd gegeven door Mark Overmars (Universiteit Utrecht) die zichzelf situeert langs de technische kant van gaming. Eén van zijn bekendste realisaties is Game Maker.

Games zijn een echte bedrijfstak (lees ook het verslag van mijn vorige sessie). Over de gamers zijn de cijfers minder éénduidig. Deze zijn ook vaak veranderlijk per land. Zeker is dat alle leeftijden en zowel jongens als meisjes met games spelen.

Vandaag zijn wij al gewend om in virtuele werelden te stappen. Denken we bijvoorbeeld aan de bioscoop. Zelfs onze manier van vakantie nemen, kan daar soms onder vallen. Toch zal net dat ‘kunnen stappen in een virtuele wereld’, het grote punt zijn volgens de spreker waarop we het grote generatieconflict mogen verwachten.

‘Serious gaming’ is een belangrijke trend. Daaronder begrijpen we het ‘aanpakken van serieuze dingen’, maw alles wat geen entertainment is. Dan denken we aan games: binnen het onderwijs, voor training en simulatie doeleinden (piloot opleiding), besluitvorming, kunstuitingen en marketingdoeleinden. Steeds meer producenten maken games om een product aan te leren aan de consument. Het game voor het aanleren van de DVD-speler of de wasmachine komt eraan…

Wat is nu een goed spel? Zijn graphics, geluid, muziek, de verhaallijn en/of realisme belangrijk? Als we denken aan een succesvol spel zoals Pokemon, kunnen we besluiten dat het niet voldoet aan voorgaande elementen. De spreker somt volgende elementen op die wel belangrijk zijn voor een goed spel:

  • Betrokkenheid (immersion),
  • Interactie (control),
  • Verrassing, humor en emotie,
  • Balancing (gameplay).

Een game kunnen we voorstellen als een driehoek die bestaat uit simulatie, het verhaal en game play. Games voldoen meestal in overwegende mate aan één van deze elementen. Mensen hebben ook meestal een voorkeur voor één van de drie componenten. Een spel via simulatie kan je invullen: als een speeltuin (alles zelf ontdekken), onder leiding van de docent die vertelt wat je moet doen of onder leiding van de computer coach (computer geeft opdrachten). Een spel kan je motiveren door een verhaal te vertellen dat leidt tot onderzoekend gedrag. Vanuit game play kunnen uitdagingen en taken pas gerealiseerd worden als men inzicht heeft in de noodzakelijke processen.

Binnen de driehoek:

  1. Simulatie:
    Een game kan realistisch of abstract zijn (bijvoorbeeld race spelen kunnen echt lijken tot in het kleinste detail, maar het kan evengoed totaal onrealistisch zijn), er moet een keuze gemaakt worden tussen 2-dimensionaal of 3-dimensionaal, tijd is een belangrijke factor (realistische tijd beheersing zoals bijvoorbeeld toiletpauze van de personages in SIMCity), keuze maken tussen informatie geven of dit juist laten ontdekken.
  2. Gameplay: noodzaak aan regels
    Dat kunnen operationele regels zijn (hoe speel je het spel, hoe bereken je de scoring…), onderliggende mechanismen (hoe wordt berekend welke unit een strijdt wint), impliciete regels (regels die we zelf bedenken zoals je mag maar X-minuten nadenken of je mag niet in mijn ogen kijken terwijl ik nadenk), materialen (vormgeving zoals speelbord, dobbelstenen, maar ook graphics in elektronische spelen), balans (er moet een uitzicht zijn op winnen en het spel moet fair zijn), beloning (een beloningsstructuur is cruciaal en iedereen moet een beetje winnaar kunnen zijn -> belangrijk in de klas of de minderen haken af), moeilijkheidsgraad (langzaam opbouwen en uitdagend voor alle kennis niveaus blijven), flow (als de uitdagingen in het spel en de vaardigheden van de speler in balans zijn).
  3. Verhaal:
    De verhaallijn moet zinvol zijn.

Wat is de status van games vandaag in het onderwijs?
Er zijn veel slechte producten: games worden gemaakt door mensen zonder onderwijservaring of door onderwijsmensen zonder gamegevoel. Een tweede probleem blijft de controle op het leerproces: ligt die bij de docent of gaat die naar de student?

Enkele vuistregels waar we rekening moeten met houden bij games als leersystemen:

  • Cycle of expertise: vertrek altijd vanuit simpele problemen en evolueer dan naar moeilijkere opgaves,
  • Sandbox principle: laat eerst oefenen in kleine ruimte alvorens over te stappen naar de grote problemen,
  • Zorg voor motivatie: intrinsiek of excentriek.

Enkele voorbeelden van soorten games: oefenprogramma’s (stof oefenen die nauw aansluit bij de leerstof op school), speeltuin (mogen niet gecombineerd worden met game elementen), simulaties (om vaardigheden te trainen), mix tussen leren en spelen (meestal slecht: eerst wiskunde opgave oplossen alvorens je weer verder mag spelen), kennis noodzakelijk voor het verder spelen (meest geschikte games omdat de motivatie groot is om kennis op te doen).

Enkele opmerkingen bij game design in het onderwijs: grotere motivatie als leerlingen het zelf mogen maken, moet niet alleen mogelijk zijn bij de evidente vakken ( informatica, kunstonderwijs) maar ook bij context vakken. Bij deze laatste zouden games een stap verder kunnen gaan dan de huidige scripties (proefwerk -> scriptie -> webpagina -> game). Een student die een game wil maken moet eerst over heel wat achtergrondinformatie en inzicht beschikken.

Conclusies: games zijn goed in het onderwijs te gebruiken (vereist samenwerking tussen game designers en onderwijskundigen, vereist een andere rol van de docent, vereist een andere manier van beoordeling). We staan aan het begin van een revolutie: technologisch en onderwijskundig.

Bedenkingen na de sessie:
Ik denk dat bovenstaande samenvatting de meest uitgebreide is die ik geschreven heb. Dat betekent allereerst dat ik het zeer interessant vond, maar ook dat het heel erg bruikbaar is voor mezelf. Ik zoek al een tijdje naar een handleiding over games die ik zelf kan doceren aan mijn eigen studenten (toekomstige leerkrachten lager onderwijs). Ik ga zo snel mogelijk zelf Game Maker uittesten. Misschien is het belangrijkste voor mij na deze sessie wel het feit dat games in het onderwijs plots realistisch worden.

Meer info: de online presentatie

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

13 gedachten over “SURF OWD2005: Game design in het onderwijs”

  1. Vanuit Technika 10 Nederland zijn we bezig om lesmateriaal te ontwikkelen op het programma GameMaker voor leerlingen van het basisonderwijs. Neem eens contact met me op, dan vertel ik er meer over en kunnen we kijken of de school waar je werkzaam bent misschien in onze pilot kan meedraaien.

    groet, Sacha de Ruiter

  2. Jep, ik heb weer het zot in mijn kop! We zijn pas bekomen van de blog, wiki en leerplatformen of we krijgen er weer een nieuwe speeltje (game) bij! De Prensky presentatie is echt wel om stil van te worden. Bijna iedere dag krijg je te horen dat voor de klas staan eigenlijk niet meer nodig is, laat ze zelf hun ding doen en laat ze langs komen met vragen.
    Het GameMaker programma ziet er veelbelovend uit, alleen zit ik met een levensgroot probleem, waarom is het niet voor iedereen? Alleen een .exe versie, dus geen Mac of Linux?

    Weet je wat ik een beetje vreemd vind? Dat is de term “Game”, als ik het goed begrijp, komt het er een beetje op neer dat we beginnen te evolueren naar de Virtual Reality wereld, ook binnen het onderwijs. Als ik aan mijn departementshoofd ga vertellen dat ik een “montage game” wil gaan maken voor mijn studenten, dan lacht hij me vierkant uit. Als ik hem vertel dat ik een VR simulatie wil gaan maken van een “lineaire montagecel”; dan zegt hij, knap, doe maar (en denkt hij wat bedoelt die nu?). Gewoon om aan te geven dat de woorden “gamen” en “studeren” nog niet samen gaan.

    Mijn rusteloze ziel is weer wakker geschud! Hier moet ik een weekend over nadenken.

  3. gaming is erg “in”… Terecht! Ik was op de officiele opening van de “Active Worlds Titanic” wereld… Ongelofelijk: tientallen jongeren liepen rond op een virtuele Titanic… Je kon er een film bekijken, je kon een museum bezoeken, deelnemen aan een quiz, er liep zelfs een van de duikers rond die de (echt) Titanic bezocht onder water – je kon hem vanalles vragen en hij demonstreerde wat van zijn ervaringen… Erg ‘immersive’.

    Aan de andere kant – hoe kan je op zo’n manier wiskunde leren? Lijkt mij niet evident om met eender welke materie/inhoud te doen, maar dat het een goeie manier om te leren is, staat voor mij als een paal boven water.

  4. hi, helaas kon ik niet bij de presentaties zijn.
    bedankt voor het online plaatsen.
    k werk reeds op een vmbo school met gamemaker, en heb al lesmateriaal ontwikkeld.
    zend me een email als je overleg wilt hebben hierover.
    gr rene

  5. Hoe je met games kunt leren, daar wordt op dit moment onderzoek naar gedaan, o.a. door Kennisnet en SURFnet. Ze hebben verschillende activiteiten ontplooid m.b.t. games in het onderwijs. Eén ervan is het in het leven roepen van een community + wiki (http://www.games2learn.nl). Ook hebben ze dit jaar een wedstrijd georganiseerd waarbij leerlingen in het voortgezet onderwijs worden uitgedaagd een educatieve game te bouwen (http://www.make-a-game.nl).

    Mijn ervaring is dat leren met/door middel van games heel goed mogelijk is. Je kunt dingen automatiseren, maar ook vraagstukken uitwerken, of bijv. een beroepsattitude aanleren. Er zijn al verschillende educatieve games op de markt, maar ook entertainmentgames lenen zich soms voor gebruik in de klas. Denk aan een game als SimCity, of Rollercoaster Tycoon. Bij de eerste krijgen leerlingen inzicht in wat er allemaal bij komt kijken als je een stad wilt beheren, in Rollercoaster Tycoon zijn allerlei economische vraagstukken verwerkt. Er is dus al heel veel, we moeten volgens mij nu vooral gaan uitproberen wat de mogelijkheden zijn!

  6. Beste,

    Ik zit in mijn laatste jaar technisch secundair onderwijs. Ik heb gehoord dat er in België, nl. Kortrijk een afdeling game-design komt maar heb hiervan sindsdien niets gevonden qua informatie over welke school het gaat enzo…
    Misschien kunt u mij verder helpen met wat informatie over in welke scholen in België of Nederland u dit kan volgen ( of als dit wel bestaat?)

    Mvg,

    Jeroen

  7. Pingback: 11 a.m.
  8. Hallo, net zoals Jeroen vraag ik me af of er een opleiding Game Design in het hoger onderwijs bestaat (in België uiteraard). Ikzelf zou na mijn middelbaar dit namelijk graag volgen, maar tot nu toe heb ik nog geen enkele school gevonden die dit geeft. Als u hier iets meer over weet, zou u me dan een mailtje kunnen sturen? Bedankt!

  9. Ik heb ICT Niv 2 en 3 gehaald, en ik ben nu in de helft van Niv 4.
    Maar ik vind er niks aan.

    Ik wil graag verhalen bedeneken voor video spellen.
    Lere ze mij dat bij Multimediadesign, of is hier een apparte opleiding voor of helemaal neit ?

  10. Pingback: » Blog Archive

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.