SURF OWD2005 keynote: Engage Me or Enrage Me

Voor de keynote sessie van vandaag had SURF Ad Scheepbouwer (voorzitter Raad van Bestuur en Chief Executive Officer KPN) en Marc Prensky (CEO Directeur Games2Train) uitgenodigd.

Op deze weblog kon u eerder al een artikel lezen over Marc Prensky. Wat u hier leest, is mijn samenvatting van de keynote presentatie op de SURF Onderwijsdagen.

Engage me or enrage me

De spreker begon met enkele bedenkingen: in 2040 zal technologie “1 billion times more powerfull” zijn dan vandaag, engagement (motivatie) is het key-word van deze presentatie en leren komt voort uit passie, niet uit discipline.

Er zijn verschillende manier van leren, maar ze werken niet op dezelfde manier. Leren hangt af van het kennisniveau vooraf, intelligentie, maar vooral motivatie (engagement). Waarom zijn er leerproblemen? Omdat de wereld, de studenten en de motivatie veranderen. De belangrijkste oorzaak hiervoor is de evolutie van de technologie.

De jongeren van deze nieuwe generatie noemt Marc Prensky de “digital natives”. Wat is er dan zoal veranderd tov met vroeger: de snelheid, random access tot informatie en leren (ipv stap per stap), parallel processing (huiswerk met muziek), graphics (ipv tekst), play oriented en iedereen en alles is connected (ipv stand alone). Niet alleen de technologie veranderd, maar ook de manier van leven. Daarom is het belangrijk dat ook de lesgevers, de “digital immigrants”, met deze nieuwe technologieën leren werken.

Leren kan voelen “als werk” of voelen “als spelen”. Voor spelenderwijs leren heeft de jeugd vandaag interesse. Meer nog, motivatie is vandaag belangrijker dan content.Bij gebrek aan het nieuwe leren krijgen we een duaal systeem: ‘school’ voor de diploma’s en ‘na de school’ voor het echte leren. Een mogelijke nieuwe manier van leren zijn games.

Games kunnen mini-games zijn (5min-2 uren) of complexe games (8 tot 100 uur). Onderwijzers denken echter te vlug dat games te duur zijn. Niet de graphics zijn belangrijk, maar de ideeën erachter. Wat kinderen leren van games is snel denken, analyseren en risico’s nemen ( maw: dit klinkt als business).

We kunnen commerciële games gebruiken (Tim Rylands) voor alle soorten leren of custom games (food force, revolution, eyewitness, making history). Het grootste probleem is dat onze klaslokalen en infrastructuur hierop niet voorzien zijn. Alternatief: praten over games (vragen stellen, hun leefwereld proeven) of de design principes gebruiken van games:

  • Focus op de gebruiker zijn motivatie,
  • Zorg er voor dat er frequent belangrijke beslissingen genomen moeten worden,
  • Gebruik levels (tussenstappen) naar duidelijke en bruikbare doelen,
  • Pas je aan aan elke gebruiker afzonderlijk en geef onmiddellijke feedback,
  • Leren door te doen en te spelen, niet via theorie,
  • Focus op gameplay (alle voorgaande punten).

Wat moeten we nu doen als lesgevers?

  • Leer jezelf nieuwe attitudes en gedrag aan,
  • Zorg voor een 21e eeuwse motivatie,
  • Zorg ervoor dat alle lesgevers hun realisaties (successen) kunnen en willen delen,
  • Stel jezelf de vraag: zouden mijn studenten in de les zitten als het niet verplicht was?

Bedenkingen na de sessie:

Marc Prensky is een begenadigd spreker, zoals je er af en toe is eentje tegen komt. Ik ga zeker zijn boek lezen, zijn weblog opvissen en enkele sites die vernoemd werden bekijken.

Hij heeft ongetwijfeld gelijk in zijn betoog naar nieuwe onderwijsvormen. Games gebruiken als onderwijsvorm is vast en zeker een optie voor de toekomst, maar dan alleen zoals een goed lesgever altijd zijn werkvorm kiest: als hij denkt dat het de meeste geschikte is.

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

10 gedachten over “SURF OWD2005 keynote: Engage Me or Enrage Me”

  1. Ik heb het boek van Marc enkele jaren geleden aangeschaft en het viel me vandaag weer op hoe weinig van zijn “waarheden”worden toegepast in het Nederlandse onderwijsveld. Ook de schrijver van deze blog maakt zich daar schuldig aan want hij heeft het nog over lesgevers die bepalen wat er in hun onderwijsveld gebeurd. Volgens mij heb je het dan niet goed begrepen. Thats a digital immigrants thing!!!! Dit heeft mijn inziens ook te maken met de gigantische hoeveelheid spelers in de markt en dan bedoel ik met name de niet commerciele partijen zoals de onderwijsinstellingen zelf. Zij zijn met z’n allen een pot geld op aan het maken en de lessons learned niet echt aan het doorgeven aan elkaar. Elke universiteit en HBO heeft zijn eigen innovatieplan en daarbij behorende organisatie opgetuigd. Het delen van kennis en het exploiteren van eventuele oplossingen komt op de laatste bladzijde van het projectplan misschien voor en daar houdt het dan vaak ook op. Ik noem alleen maar het mislukken van Espelon maar er zijn nog wel duizenden andere voorbeelden te noemen. So be united en make learning fun.

  2. Marc Prensky staat al langer op mijn blogroll… lijkt me inderdaad een erg goeie spreker. Een vergelijkbaar artikel vond ik al in 2000, “The Information Age Mindset” door ene Frand (in Educause)… de digital natives vs immigrants vergelijking is echt wel de moeite…
    Dit verklaart overigens ook waarom Vlaamse jongeren niet meer geinteresseerd zijn in technologische studies (industriele wetenschappen, burgerlijk ingenieur…) terwijl hun leven gevuld is met technologie:
    Voor hen is dit immers al lang geen ‘spectaculaire technologie’ meer, maar wel een evidentie. Chatten, mailen, internet, online gamen, ubiquitous computing… voor ons nog flitsend en blits maar voor hen net zoals warm water uit een badkamerkraan laten lopen.

  3. Afgelopen zaterdag een artikel in Volkskrant of NRC [nog even checken] – Hoeveel meisjes vindt je onder ‘Gamers’??
    Kijk eens naar het percentage jongetjes onder de toeschouwers bij de uitreiking van de MTV Game Awards! Over de ‘leefwereld’ van wie hebben we het dan? Duiken we weer een nieuwe HYPE in zonder acht te slaan op wat er feitelijk aan de hand is? Vergeet het woord GAME, en let alleen op de abstracties/generalisaties/karakteristieken die Prensky op een rijtje zet. [en ‘leren door te doen’ in dat rijtje is al een stokoud adagium – daar hoef je echt geen ‘digital native’ voor te zijn]

  4. Mooi verslag (net zoals al je verslagen van de onderwijsdagen)!
    Na deze keynote vroegen de Leidenaars in de trein vannochtend ons af in hoeverre we kunnen praten over echt nieuwe design principles. Ik herinner me van mijn studie ook opdrachten waarbij ik zeer “engaged” was. Wat je van Marc Prinsky al citeert: “Leer jezelf nieuwe attitudes en gedrag aan”, en “Zorg voor een 21e eeuwse motivatie”: in hoeverre hebben we het nu echt over een nieuwe attitude? Of gaat het vooral om het inleven in de gadgets van de jeugd van nu? Ik denk dat ik dezelfde vragen heb als Rino hierboven.

  5. Bedankt Marja voor het compliment en Wilfred voor het ‘duiden’ van één en ander. 🙂

    Na de conferentie heb ik het gevoel dat het niet Marc Prensky zal geweest zijn die mijn interesse voor games heeft aangescherpt, maar wel de presentaties van Marc Overmars en de duo presentatie van Jeroen van Mastrigt en Willem-Jan Renger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.