SURF OWD2005: Cultural filtering of online content

De conferentie gaat van start met een pre-conferentie. Ik heb samen met 7 anderen gekozen voor de sessie: cultural filtering of online content. De sessie werd ingeleid door Mevrouw Kliphuis.

Introductie: filteren van online content

De sessie werd geopend door Sylvia van de Bunt-Kokhuis (Vrije Universiteit Amsterdam – midden op de foto). Zij werkt samen met de 2 andere sprekers aan een Europees onderzoek.

De eerste stap in het onderzoek was het bepalen van filters: perception filters (individual: our senses), knowledge and value filters (individual: our thinking) en pre-internet filters (information: not available on the internet). Dit zijn de zogenaamde A-B-C filters die altijd aanwezig en niets met internet te maken hebben.

Een 2e reeks filters, de D-E-F filters zijn de echte internet filters: search and sorting-out filters, legal and language filters (zoals copyright en taal) en surveillance filters (privacy). Zoekmachines zijn een belangrijk onderzoeksobject. Enkele vaststellingen: mensen zijn royaal aan hun zoekengine, disclosure statements zijn onduidelijk en betaalde content is niet echt te onderscheiden van de andere content.

Filter out of what?

Het 2e onderdeel werd gebracht door Henrik Hansson (Stockholm University).

Waaruit filteren zoekmachines als je weet dat: een vrachtwagen vol geprint materiaal gelijk is aan 1 GB, 200 PB gelijk is aan al het geprinte materiaal in de wereld en 5 EB alle gesproken woorden omvatten van alle mensen die ooit geleefd hebben.

Vroeger moest je soms voor een wetenschappelijk boek jaren wachten alvorens het beschikbaar was (kopiëren, vertalen, …). Vandaag gebeurt alles online. Maar toch is online informatie niet “opener”: op veel werken heerst copyright dat niet online gepubliceerd mag worden. De wetenschappelijk publicaties zijn zeldzamer én duurder geworden. Daartegenover staan dan weer nieuwe trends die “openheid” stimuleren zoals gratis research databases (Genbank, Perseus) of pre-print publicaties beschikbaar maken.

De globalisatie wordt gedragen door oa. ICT en een globale taal. Het gevolg daarvan is dat taal specifieke zaken verdwijnen zoals ä of å (voor de Zweden onder ons). Deze typisch Zweedse klanken kunnen niet in emailadressen of urls gebruikt worden. Het gevolg is dat men taal anders gaat toepassen omdat woorden anders gebruikt of zelfs vervangen moeten worden. Conclusie: internet doet taal veranderen.

Educational portals

Dit onderdeel werd gebracht door Maria Giaoutzi (University of Athens).

Educatieve portals zijn moeilijk te definiëren. Ze worden bekeken vanuit 3 verschillende perspectieven: studenten, docenten en instituties. Enkele conclusies: eductional portals zijn meer dan alleen “technische platforms” en filtering is aanwezig.

Workshop

Na de introductie was er tijd voorzien voor een workshop. De opdracht was een klein onderzoek doen naar de resultaten die verschillende zoekmachines teruggeven op dezelfde woorden (alle deelnemers gebruiken verschillende synoniemen). Enkele woorden en hun resultaten web 2.0 (nergens terug te vinden in wetenschappelijke publicaties, vooral een commercieel begrip, een buzzword), the future of cyber architecture (weinig resultaten), cyberworld (vooral commerciële referenties naar de firma IMAX), the future of internet (weinig resultaten met uitzondering van MSN), cyberspace

Enkele gebruikte zoekmachines: www.diva-portal.org, www.firstmonday.dk, www.doaj.org, scholar.google.com, search.msn.com, www.copernic.com, search.yahoo.com, www.alltheweb.com, www.monstercrawler.com.

Conclusie van Henrik Hansson:

  • Er is nood aan een niet-commerciële meta search engine met verschillende keuze mogelijkheden (lokaal zoeken, wetenschappelijke publicaties etc).
  • Hoe meer informatie er is, hoe meer menselijke deskundigheid we nodig hebben om relevante informatie te vinden

Bedenkingen na de sessie:

De culturele filtering van zoekmachines is inderdaad een probleem. Vooral commerciële reden liggen aan de basis van “het vinden”. Het Europees onderzoeksproject van deze sprekers is zeker nuttig om deze filtering zichtbaar te maken. Of dat ook effectief zal leiden naar niet-gefilterd zoeken is dan weer een andere vraag.

De sessie was zonder meer interessant. Misschien één minpuntje: in plaats van de workshop waarvan ik vooraf de uitslag kon voorspellen, had ik liever meer informatie gehad over de filters. Maar dat kan ik waarschijnlijk in het te verschijnen boeken opzoeken.

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

Eén gedachte over “SURF OWD2005: Cultural filtering of online content”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.