Frustraties

Terug van weggeweest. Long time no see.

Ik hoop binnenkort de draad weer te kunnen opnemen (zie vroegere tekst over de problemen en moeilijkheden bij ICT in het onderwijs). Alle goede bedoelingen ten spijt, ben ik er zelfs niet toe gekomen om te reageren op de commentaren van collega’s. Mijn excuses.

Ik vind het jammer dat ik niet meer kan reflecteren over de vele dingen waar ik mee bezig ben. Al die losse gedachten, indrukken en waarnemingen op een rijtje zetten: daar kwam ik niet aan toe.

Ik had willen schrijven over de EOS-special: ‘Psyche en Brein’, 124 bladzijden over de menselijke geest. Maar de inhoud is zo indrukwekkend, dat ik dit moet laten bezinken. Als leerkracht ben je het meest bezig met het brein – en tijdens de lectuur vroeg ik me af hoe het komt dat wij er zo weinig over weten (jawel, weetjes van vroeger die veelal wetenschappelijk achterhaald zijn). En wat de invloed zou kunnen zijn in het leerproces.

Telkens kwam er iets ‘belangrijkers’ tussen, en zo komt het dat ik Cindy in de steek heb gelaten.
Maar er is hoop: volgende week lijkt me het geschikte moment om ruimte en tijd te maken om bij te benen.

Alsof ik denk dat er iemand zit op te wachten op wat ik denk – nee, doe geen moeite…

Ik hoop dat dit een geruststellend woordje is – dat ik er nog ben, alive and kicking!

PS Op onze website van de scholengemeenschap staat uiteraard ook de RSS van edublogs.be . Vroeger stond er ook eentje van ‘De Standaard’ – educatief nieuws. Heeft iemand een idee of dat weer kan, na de vernieuwde site van de krant?

Auteur: Dirk Rommens

(Moen, 19 januari 1949) Tot 2004 leraar Nederlands-Engels aan het Spes Nostra Instituut in Kuurne. Vanaf 1 september 2004: Halftijdse detachering Departement Onderwijs voor KlasCement. Halftijds ICT-coördinator (didactiek) Scholengemeenschap O.L.V. Groeninge. Website: http://www.dirk-rommens.be Blogs en artikels in COS, VONK, KlasCement.

5 gedachten over “Frustraties”

  1. Je hebt op bijna als je posts reactie’s gehad. Op ééntje niet om precies te zijn. Neen, dat maakt nog niet dat mensen zitten te wachten op wat je denkt, maar wel dat wat je zegt mensen interesseert. Voor mij geldt: als Dirk schrijft, dan komt er iets doordacht, iets om over na te denken. En ik zal niet de enige zijn die er zo over denkt uit die 500 man per dag die voorbij komt op deze site.

    Wat De Standaard betreft: de RSS van edublogs.be is in elk geval terug op de onderwijspagina. De rechtstreeks link naar die pagina is (voorlopig?) weg. De RSS lijkt weer aan te trekken. Dus in principe zou die weer bruikbaar moeten zijn.

    Tot volgende week dus 😉

  2. Hey Dirk,
    ik kijk uit naar je bespreking van het menselijk brein. Inderdaad boeiende materie, waar we wellicht nog niet eens het tipje van de ijsberg zien!
    Die De Standaard rubriek “onderwijs” vind ik ook niet meer terug. Amateuristisch van mij!

  3. Bedankt voor de reacties!

    Maar wat komt er tussen: mijn zoon die in Canada doctoreert, en een strip (!) wil. Ik scan die zo vlug mogelijk in, tenzij er iemand een goedkope manier kent om boeken op te sturen… (tot 10 kg : 104 euro)

    Btw, surf eens naar http://www.camouflagecomics.com – dan zie je waar hij mee bezig is.
    Of surf eens naar http://www.dirk-rommens.be/poezie.html – dan zie je waar ik ook wakker van lig!
    Gelukkig is er webcam! Gelukkig is er het internet. Ook buiten school…
    Dirk

  4. Gorik,

    Onrechtstreeks kan Camouflage Comics toch in het onderwijs gebruikt worden: een originele kijk om eens te bestuderen hoe het in dictatoriale regimes (vroeger in Argentiniê) aan toe gaat/ging. Of je Spaans bijspijkeren (vertaalde tekst meteen zichtbaar als je over de tekstballonnetjes beweegt met de muis), of voor de lessen esthetica (nu eens niet met Suske en Wiske werken, maar met artistiek hoogstaande strips). En je hebt gelijk, een knappe site: (werd al internationaal bekroond!)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.