Conferentie Vrije Software (II)

De eerste conferentie over vrije software mocht meer dan 450 deelnemers verwelkomen. De nood aan informatie en de interesse voor het onderwerp is dus zonder meer groot.

Zelf was ik gekomen om twee redenen: informatie verzamelen over vrije software voor een onderdeel van mijn eigen cursus en om zelf een presentatie te geven in parallelsessie II over Open leermiddelen.

Herman Bruyninckx van de K.U. Leuven opende de conferentie met een presentatie over: “Vrije Software in het onderwijs: De toekomst is Wiki”. Nadien volgde nog een academische presentatie van Frederik Questier (V.U.B.) over “Open cursusmateriaal en Open wetenschappelijke publicaties”.

“Hoeveel onder u schrijven zelf hun cursus” vroeg Frederik aan het publiek. Ik had vanaf mijn zitplaats geen volledig overzicht op alle aanwezigen, maar toch zag ik alleen mijn collega en ik onze handen opsteken. Tijdens de eerste vragen sessie kwam volgende opmerking uit de zaal: “u spreekt beiden over docenten en studenten, maar nooit over leerkrachten en leerlingen.” Ik denk dat deze voorbeelden helemaal het eerste deel samenvatten. Deze academici staan boven aan de kennisladder, brachten een erg goed verhaal, maar als introductie was dit veel te specialistisch.

Na de koffie kwam Yvan vander Sanden van het Sancta-Maria Aarschot met “Een getuigenis van een gebruiker!”. Ik vond het verhaal van de persoon Yvan wel mooi: een zangleraar die zichzelf omschoolt tot succesvol en gepassioneerd ICT-coördinator. Alleen vond ik het verhaal niet echt passen voor een publiek van 450 mensen. Wie in een gelijkaardige job zit heeft vast een boodschap aan de opbouw van een ICT-park, maar ik had dit liever in een specifieke sessie gezien.

In de namiddag koos ik voor de sessie voor het basisonderwijs. Dat was uiteindelijk de sessie waarvoor ik gekomen was. Kurt Dossche, Lieven Van Parys en Gino Vanherweghe brachten elk een erg interessante, praktische en bruikbare presentatie.

In de volgende sessie over open leermiddelen was ik zelf aan de beurt, waardoor ik eerder een praktische visie heb dan een inhoudelijke. Er waren 6 sprekers voor een uurtje presentatietijd. De laatste 2 sprekers kregen elk 5 minuten, dus met mijn 10-15 minuten mag ik niet eens klagen. Als ik het vooraf geweten had, dan had ik het ook bij een kleine praktische presentatie gehouden.

Ik vind het erg moeilijk om mijn oordeel over de conferentie te geven, maar kritiek moet kunnen vind ik.

Mijn eindoordeel is zonder twijfel die van “de gemiste kans”. Niet organisatorisch, maar wel inhoudelijk. De formule klopte gewoon niet. De volledige voormiddag is voor mij volstrekt nutteloos geweest. Wie voor het eerst kennis maakte met vrije software zal zich bedolven gevoeld hebben onder te hoog gegrepen of te specialistische presentaties. De eerste namiddag sessie maakte gelukkig mijn dag nog wat goed.

De vraag naar vrije software zal alleen maar groeien zodat een vervolg op deze conferentie ongetwijfeld zinvol is. Meer sessies met meer praktische workshops over verschillende topics én voldoende tijd per spreker zouden ongetwijfeld gesmaakt worden. Volgende keer beter.

Auteur: Smetty

Admin, coördinator en verantwoordelijke uitgever van deze weblog. Onderzoeker (PhD) en lerarenopleider aan de Hogeschool Gent. Volg Smetty op Twitter (als drsmetty) of als teammember van de Tech45 podcast.

12 gedachten over “Conferentie Vrije Software (II)”

  1. Als ik er was geweest, zou ik ook voor de sessie van het basisonderwijs hebben gekozen.
    En nou ik weet dat jij er tevreden over was, ben ik helemaal benieuwd wat er gezegd is.
    Kun je me een link geven naar de inhoud van Vrije Software in het basisonderwijs?
    Of kan ik me verheugen op een post daarover?

  2. Jammer dat ik niks wist van de conferentie, was graag naar de wiki presentatie geweest.
    Is er een mogelijkheid om die dingen aan te kondigen op edublogs? Of is dat te veel van het goede?
    Kunnen we een podcastje verwachten van je presentatie? 😉

  3. Ik heb geen idee of de organisatie de presentatie’s online wil/kan zetten. Als iemand van de organisatie dit leest (wat ze doen): kunnen jullie iets voorstellen/doen?

    Zelf heb ik de sessie van het basisonderwijs en mijn eigen sessie volledig opgenomen. Een podcast hoort dus zeker tot de mogelijkheden (mits de nodige toestemmingen natuurlijk).

    Ik zou zeker meer willen doen, maar het ontbreekt mij maar één ding: tijd. Ik heb nog een interview met Jan ’t Sas liggen dat ik moet monteren sinds juli.

    Als iemand wil helpen: graag. Ik stel mijn audiomateriaal en alle mogelijkheden van edublogs.be graag ter beschikking.

  4. Cindy, ik wil niks beloven wat ik niet waar kan maken, maar ik wil gerust een montage maken van het interview .
    En andere spullen als er tijd voor is.
    Als je me zegt wat er in moet, dan maak ik wel een compilatie; monteren is nu eenmaal ons vak 🙂

  5. Inspelend op de vraag naar het aankondigen van studiedagen, breng ik jullie graag op de hoogte van de zevende ICT-praktijkdag op maandag 5 december in Plantijnhogeschool Antwerpen. Allesbehalve theoretisch en specialistisch. 500 leerkrachten, ICT-co’s, … kunnen twee sessies kiezen uit overzicht van meer dan 50. Alle sessies zijn ofwel hands-on workshops aan de pc ofwel concreet toepasbare presentaties. Thema van de dag is ICT in Buitengewoon onderwijs, wat wil zeggen dat er voor leerkrachten BuO een groot aanbod is. Maar er is meer …

    Vrije software:
    In de sessie Multimediageletterdheid komt The Gimp, Firefox, … aan bod. Leerkrachten basisonderwijs maken interactieve oefeningen met JClic. OSS-oplossingen worden ook besproken in de babbels voor ICT-coördinatoren en in de sessies ICT Tips Trucs Sites en KlasCement.

    En nog ’t meest interessant in het kader van EduBlogs: je kan er beginnen met je eigen weblog en Cindy komt jullie er graag aanleren hoe een podcast te maken. Schrijf dus allemaal in voor namiddagsessie 47!

    Alle info: http://www.aal.be/ictdag

  6. Het jammere aan openbron-software is het aasgieren uitnodigt.

    Eventjes hebben we overwogen om Studyplanet opensource te maken. Uiteindelijk zullen we ’t niet doen, weinigen zullen er meerwaarde aan toevoegen en dat is uiteindelijk de bedoeling. De meesten zullen het alleen maar downloaden en installeren.

    Ik kan er niet aan doen maar ik krijg echt de indruk dat men enkel voor openbron kiest omdat het (meestal) gratis is. Misschien ben ik weer te kritisch.

  7. Klopt, en er is niets verkeerd met die indruk. Dit is overigens een heel goede reden om voor open source te kiezen. Een leerkracht heeft immers niets aan de boodschap ‘Je kan de broncode aanpassen’. Zeg hem of haar dat het gratis is én vooral dat het heel goede software is met degelijke ondersteuning met veel mogelijkheden en dan kiest men er wel voor.

    Waarom kiest een leerkracht momenteel immers voor Word of Excel in thuisgebruik: omdat er goede ondersteuning is (veel nascholingen en handboeken) en omdat veel collega’s en leerlingen met die tekstverwerker of dat rekenblad werken, wat uitwisseling makkelijker maakt. En voor die meerwaarde is men zelfs bereid te betalen (of – helaas al te vaak – te kopiëren).

  8. Dan moet men geen ‘conferentie open software’ organiseren maar ‘conferentie gratis software’.
    mja, ik blijf het zeer dubbel vinden… de organisatoren zijn vol van het ‘open source’ en de bezoekers zijn enkel geïnteresseerd in ‘gratis’.

  9. Niet “gratis” is belangrijk, een eerlijke prijs vragen voor je product wel! Volgens mij hebben we jaren lang veel te veel betaald voor bv. een office pakket, nu zijn de mensen dat beu en komen met een gratis alternatief op de proppen. Ik vraag me af hoe veel studenten zich een office pakket van 500 of meer Euro kunnen veroorloven. Dus wat doen ze, jep lekker copytje maken en ze kunnen werken.
    Onze montage studenten gebruiken Avid en Final Cut op school. We hebben 11 computer waar Avid op draait. 1 licentie kostte 1 jaar geleden 800 Euro. Denk je dat we korting kregen omdat we er 11 aankochten? Nee. Veel onderhandelen met Avid Belgie haalde niks uit. Op die zelfde computers draait ook Final Cut Express, ook 11 stuks. Hoeveel hebben we er voor betaald? Niks, we kregen ze gratis van Apple omdat ze hun product wilden promoten. Nu de druk van concurrent Final Cut groot wordt, zijn de prijzen bij Avid plots naar 250 Euro gezakt. En wat zien we? De studenten beginnen licenties aan te kopen.

  10. Cindy
    Het voormiddaggedeelte had inderdaad véél korter gekund. Het was wel best gezellig (malse zetels, lekkere koffie, gedimd licht, regen buiten,…) maar ik had liever heel wat meer tijd gezien voor de sprekers in de namiddagsessies. Daar kwam toch erg bruikbaar materiaal aan bod en als je dan zoals de laatste twee in jouw groep ocharme vijf minuutjes krijgt…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.