Tevredenheid van de klant

Gelezen op webguide.fgov.be

Surfers eisen gebruiksgemak.
Een recente studie leert dat surfers steeds meer staan op de gebruiksvriendelijkheid van de websites die ze raadplegen. Sites die hun bezoekers vervelen met pop-ups en andere storende elementen, worden steeds minder geappreciëerd. Bezoekers willen geen transacties doen met deze sites en komen er ook niet meer terug.

Je moet echt eens op de site het artikel gaan lezen, links en rechts staat publiciteit te knipperen dat je er mottig van wordt. Zo ook op de vernieuwde site van De Standaard. Ik betaal om de krant online te raadplegen en wat krijg ik, flitsende publiciteit op elke pagina. Nu kan ik er wel in komen dat je zo iets doet op de gratis pagina’s, maar als betalende lezer zou ik graag wat rust hebben op de site.

Auteur: Sven

  • Graduaat Fotografie en ook Film&Video, behaald aan het NaRaFi (bijna 20 jaar geleden). Vijftien jaar actief geweest in de Video en TV branche ondermeer als maker van corporate videos (een 200 tal), Free Lance monteur, Beeld technicus en Chef Technicus.

  • Al 4 jaar Docent Montagetechnieken in de afdeling Audiovisuele Technieken aan het RITS.

  • Ik probeer op het RITS e-learning en moderne technologie zoals streaming van de grond te krijgen, ook middels een PWO onderzoek naar het gebruik van een ELO voor studenten die multimediaal bezig zijn. (een 3 jarig onderzoek dat momenteel in zijn finaal jaar zit. Goed voor 20% van mijn opdracht).

  • De activiteiten van deze Mac en open source aanhanger in cyber space: een PWO project blog, zijn algemene interesse blog en de WIKI van de montage afdeling op het RITS.

5 gedachten over “Tevredenheid van de klant”

  1. Inderdaad erg ironisch.

    Pas echt storend wordt het voor mij als reclame via animaties gebeurt die plots 99%cpu tijd nemen (bv. ring-tone-kikkers). Andere toepassingen werken gewoon niet meer én de batterij van de computer is in een mum van tijd leeg.

  2. Reclame? Waar? Firefox met extensies Adblock en Javascript Blocker houden hier alles tegen. 🙂
    Ik wil mijn Adblock-bestand eens exporteren en bezorgen aan geïnteresseerden. ’t Is redelijk streng ingesteld, maar op De Standaard of MSN Groups .. zie ik geen enkele banner.

    Maar inderdaad … het is een enorm probleem bij vele sites. Al kan ik vanuit sommige sites de reclame ook wel begrijpen. Het blijft waarschijnlijk ook nog een mooie bron van inkomsten.

    Toch weer even vergelijken met KC:
    Bij KlasCement is er nog geen banner met reclame, al is de vraag er wel, van enkele onderwijsfirma’s uit. Een enquête bij onze bezoekers (vorig jaar) toonde toen dat ze het plaatsen van een banner op KC zeker niet storend zouden vinden op voorwaarde dat die klein is en zinvol, onderwijsgericht dus. Voor een site als KC – die niet weet of er volgend jaar nog subsidies vanuit het Departement Onderwijs zijn – kan zo’n opbrengst een mooi spaarpotje voor de toekomst zijn, zodat we toch nog kunnen overleven, mocht de overheidssteun wegvallen om zo’n portaalsite te onderhouden.
    We bieden immers alles gratis aan en hebben geen opbrengsten uit onze diensten. Momenteel is ’t echt dankzij de overheidssteun dat we dit kunnen georganiseerd krijgen. Eigenlijk is dit een normale gang van zaken: elk land heeft een onderwijsportaalsite vanuit de overheid. In de meeste Europese landen zijn er zelfs veel meer financiële middelen voor een groter aantal ICT-initiatieven. Maar goed … in Vlaanderen roeien we met de riemen die we hebben en halen we de extra middelen dan wel uit eetfestijnen, fuiven, benefieten, … en af en toe eens een bannertje 😉

  3. Hallo Hans – ik volg je helemaal in je vergelijking met andere landen. Als je ziet wat, bijvoorbeeld, de SURF diensten kunnen presteren en bereiken qua technologie, innovatie en ondersteuning, en je vergelijkt dit met onze paar ‘losse flodders’ (onderbemand, ondergefinancierd, en vaak weinig visie van hogerhand…)…

    Vlaanderen dankt zijn goeie positie aan de centrale ligging in Europa (heck- centraal op de hele wereld!)… In het informatietijdperk moeten we dus onze sterke troeven uitspelen en uitbouwen, nl een centrale ligging ook op de informatiesnelwegen!
    (investeren, investeren, en nog eens investeren in computers, netwerken, ondersteuning, bijscholing, sensibilisering, netwerking…)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.