De wereld leest mee!

Al enige tijd blog ik over mijn ervaringen met het gebruik van een elektronisch leerplatform voor de opleiding waar ik les geef.
Als docent montagetechnieken aan het RITS, een filmschool in Brussel, ben ik bezig met een projectmatig wetenschappelijk onderzoek rond het gebruik van een elektronisch leerplatform voor multimediaal onderwijs.
De Erasmus Hogeschool (waar het Rits een departement van is) is dit jaar overgeschakeld van Blackboard naar Dokeos.
Ik heb vorig jaar, samen met het ICTO van EHB een jaar Dokeos testgelopen. Het was een prettige samenwerking en uiteindelijk is de ELO goed bevonden en wordt nu door EHB gebruikt.
Tijdens de testperiode was het Dokeos en niks anders. Nu komen daar plots automatiseringen bij om studenten en docenten aan cursussen te koppelen,LDAP server om in te loggen en wat nog allemaal.
Maar effe terug naar de essentie, ik ben dus docent en gebruik Dokeos. En als ik schrijf gebruiken, dan bedoel ik ook gebruiken. Voor aankondigingen, voor feedback, voor opdrachten, podcasts, afbeeldingen en ander lesmateriaal,fora en chat. Ik verwacht van mijn studenten dat ze actief zijn op het leerplatform, wat de meeste ook zijn. We steken er allemaal heel veel tijd en energie in.
Maar als je mijn blog naleest, zul je ook merken dat niet alles van een leien dakje loopt.

Toen ik mijn uitnodiging kreeg om op Edublogs te gaan schrijven, zat ik meteen met een probleem, waar zal ik nu over schrijven?
Nu viel de oplossing deze morgen met de mail in mijn elektronische brievenbus.

Mijn blog is een klein beetje in het verkeerde keelgat geschoten bij een aantal IT mensen bij ons op EHB.
Een paar fragmenten uit de mails:

…..“Je blog wordt dus gelezen … 🙂
Maar, als ik in de spiegel kijk zie ik toch enige bleekheid op mijn voorhoofd verschijnen… en ik denk dat dat komt omdat ik hier lees dat al die aanvangsproblemen waar jij als innovator op botst en die je een eerste keer moet meemaken om ze op punt te stellen voor het nageslacht, in handen komen van de modale docent die nog aan het nadenken is of hij al of niet zal migreren oftewel een cursus zal durven aanmaken. …. De oorsprong van de meeste van die problemen zitten trouwens niet bij Dokeos en ook onze dienst kan daar in eerste instantie niet veel aan doen. Dit doet natuurlijk niets af aan de waarde van je evaluaties voor alle betrokkenen maar ik zou je toch willen vragen met bovenstaande bedenking rekening te houden. Probleem met zo’n blog is dat de wereld meeleest…

…., nu worden alle problemen op DOKEOS verhaald, terwijl vele problemen hun oorzaak hebben binnen de dienst ….
Voor de eindgebruiker is dat natuurlijk ene pot nat, dat begrijp ik best.
Problemen dan best niet onder rubriek DOKEOS maar onder rubriek …. zou ik zeggen.

Nu wil ik de mensen die mij deze mails gestuurd hebben vooreerst bedanken voor hun zorg, ondersteuning en inzet. Zoals in de mails al vermeld staat, Dokeos werkt en was een goede keuze.

Voor mij bestaan er in de onderwijs computerwereld 2 soorten mensen,
de gebruikers en de IT specialisten.
De gebruiker zit achter zijn computer en probeert les te geven met een platform dat hem door de IT specialist aangereikt wordt.
Voor ik in het onderwijs stapte (zo’n 4 jaar geleden) was ik 15 jaar actief in de Video en TV branche, als free-lance monteur,beeldtechnicus en uiteindelijk als chef technicus. Bijna iedereen kijkt televisie en ik vraag jullie; heb je ooit al eens langer dan 2 minuten GEEN beeld gezien op een TV station? Ik niet. Ik ben er dus aan gewend om materiaal in handen te hebben dat werkt en als het niet werkt, het euvel zo snel mogelijk op te lossen.
Met een ELO heb je geen mogelijkheid om “weg te zappen naar een ander station”. En ja voor de gebruiker is het één pot nat, voor mij maakt het niet uit of het nu LDAP of een Flex of Dokeos is, ik wil inloggen op Dokeos en werken, mail ophalen en beantwoorden. Wat ik moeilijk kan begrijpen, is dat je een product op een school los laat, waarvan je pas als het gebruikt wordt de problemen van gaat zien. Voor mij is dat de omgekeerde wereld.
Ze hebben natuurlijk gelijk, er is altijd een goede reden dat iets niet werkt. Maar het zou niet eerlijk zijn om alleen de positieve kanten van het gebruik te belichten en de myserie te verdoezelen.
Ik zal hier mijn lessen uit trekken en mezelf correcter moeten uitdrukken. Maar als ik niet weet wat er fout gaat en ik kan niet inloggen op het leerplatform, wat moet ik dan zeggen/schrijven?
Positieve noot om mee te eindigen, vandaag had ik plots veel meer bezoekers op mijn blog dan normaal. Dus je moet soms wat schandaal veroorzaken om bekend te worden 😉
PS: Voor alle duidelijkheid,het ICTO hierboven vermeld, heeft niks te maken met de problemen die we ervaren. Ik heb mijn uiterste best gedaan om niemand te kwetsen met mijn post, mocht je toch problemen hebben met wat je leest, laat me het weten. Het is ook mijn eerste keer.

Auteur: Sven

  • Graduaat Fotografie en ook Film&Video, behaald aan het NaRaFi (bijna 20 jaar geleden). Vijftien jaar actief geweest in de Video en TV branche ondermeer als maker van corporate videos (een 200 tal), Free Lance monteur, Beeld technicus en Chef Technicus.

  • Al 4 jaar Docent Montagetechnieken in de afdeling Audiovisuele Technieken aan het RITS.

  • Ik probeer op het RITS e-learning en moderne technologie zoals streaming van de grond te krijgen, ook middels een PWO onderzoek naar het gebruik van een ELO voor studenten die multimediaal bezig zijn. (een 3 jarig onderzoek dat momenteel in zijn finaal jaar zit. Goed voor 20% van mijn opdracht).

  • De activiteiten van deze Mac en open source aanhanger in cyber space: een PWO project blog, zijn algemene interesse blog en de WIKI van de montage afdeling op het RITS.

5 gedachten over “De wereld leest mee!”

  1. Ha Sven… Fijn om te zien dat iedereen dezelfde problemen heeft :-p
    Dingen zoals ‘flexibiliseringsdecreten’ zijn erg fijn, maar een nachtmerrie voor alle IT diensten. Ik zit ook met de handen in het haar : dagelijkse problemen met vakkenkoppelingen, studenten die niet weten welke vakken ze moeten zien, vakken die hetzelfde blijven als anders maar ineens in een ander jaar of onder andere naam of voor andere studenten, docenten die verkeerde vakken met verkeerde studenten gebruiken… Leuke Dingen!

    Ik wil wel eens weten wat Fred van dit alles denkt… Volgens hem is de Toledo (Blackboard) vakkenlijst van een student de meest actuele en beste lijst die er is binnen heel de KULeuven (dus beter/actueler dan wat het studentensecretariaat heeft). Dit zou wel een tour-de-force zijn!

    Aan de ene kant is een oplossing simpel, nl maak alles ‘self-subscription’ -> “de student verantwoordelijk voor het eigen leerproces” :-p
    Aan de andere kant is dit niet erg democratisch: (vooral in een hogeschool) wordt de student toch nog vaak een beetje ‘geleid’ en eigelijk wil je dus dat die ziet wat ie moet zien en niet meer en (vooral) niet minder.

    Altijd frustrerend te zien dat technische problemen enthousiaste vernieuwers blokkeren… wat moet het dan zijn voor docenten die niet willen veranderen?!

  2. Wij, vanuit Studyplanet, hebben er duidelijk voor gekozen om de ontwikkeling, hosting en support binnen hetzelfde team te houden. En dat lost al heel erg veel problemen op.

    Ten tweede is er in ons platform een feedback-systeem ontwikkeld waarmee alle (lees: alle) gebruikers een ticket kunnen aanmaken in onze todo-databank. Een probleem wordt op die manier zeer snel gemeld en zo snel als mogelijk opgelost.

    Ten derde is het systeem ook zo gebouwd dat een gebruiker makkelijk de schoolbeheerder kan bereiken. De schoolbeheerder is immers de eerstelijnshelpdesk, hij is verantwoordelijk voor het aanmaken van de cursussen, gebruikers, rechten en plichten.

    Op die manier zorgen wij er voor dat technische problemen zeer snel uit de weg geruimd zijn. Het is natuurlijk niet fair om een ELO te vergelijken met een televisiekanaal. Hoelang bestaat de techniek van de televisie??? hoelang bestaat de techniek achter een ELO??? Hoe complex is het gebruik van de televisie? Hoeveel complexer is het gebruik van een ELO???

  3. Als ICT-coördinator en leraar kan ik iedereen maar 1 product aanraden: SMARTSCHOOL
    Gewoonweg het beste op gebied van ELO’s.
    Smartschool is voor de beheerder een droom om te beheren en te onderhouden. Het eenvoudige maar volledige rechtensysteem laat toe gepast in te grijpen.

    Smartschool biedt naast een resem didactische tools een volledig intranet dat je al even gemakkelijk kunt gebruiken. Zelfs onze leerlingen van het eerste jaar secundair onderwijs konden zonder uitleg aan de slag.

    Technisch staat de firma smartbit in voor het online houden van hun diensten. Dit heeft tot nog toe maar 1 keer 20 min. gemankeerd. Ik heb zeker al langere dode momenten op TV gehad…

    http://www.smartschool.be voor meer info

  4. Kris,

    wij als gebruiker kunnen niet kiezen welke ELO we gebruiken.
    Ik had het geluk een jaar te mogen meewerken aan het testen van Dokeos, maar voor de rest van de docenten was het “we stoppen met BB en gaan over op Dokeos”.
    Maar zoals ook al geschreven, Dokeos draait vrij foutloos, het is al de rest die er aan hangt.
    Wat de dode momenten op TV betreft, dat is nu het ECHTE probleem, als onze ELO niet meer werkt, dan kun je TV gaan kijken, maar er is ook niks te zien 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.