Cursusblog als instrument voor procesbegeleiding

In het kader van mijn cursus “Intercultural Communication” heb ik – bij wijze van experiment en om nu eindelijk ook zelf eens de daad bij het woord te voegen – een cursusblog geopend. De bedoeling is dat, naast mijn notities in aanvulling op de lessen, in een volgende fase de studenten ook zullen gaan meeschrijven.

Ze krijgen hiervoor een opdracht: ze moeten een bepaald land bespreken (b.v. Roemenië, Argentinië, Zuid-Afrika, Vietnam) op het vlak van economie, op (inter)cultureel vlak (“Wat zijn de culturele gelijkenissen en verschillen in dat land t.o.v. jouw cultuur en hoe ga je daarmee om?”) en op vlak van networking (“welke instanties moet ik aanspreken om in dat land een bedrijf op te starten in een bepaalde sector”). Het resultaat van hun opzoekingen zullen ze in een portfolio moeten presenteren. Het is echter de bedoeling dat ze ook de tussenstappen van hun leerproces kenbaar maken door het op de blog te publiceren. Zo kunnen de andere studenten (en ik ook uiteraard) commentaar geven (“coachen”, zoals het in het jargon wel eens pleegt genoemd te worden); en in het beste geval kunnen ook mensen van buitenaf de blog lezen en commentaar geven.

Om praktische redenen heb ik deze blog beperkt in de tijd: zolang de cursus loopt, zal ook de blog lopen. Na de examens eind januari is het in principe afgelopen. Zoals gezegd: ’t is een experiment. Ik hou je op de hoogte van mijn ervaringen.

Auteur: Geert

  • Licentiaat in de Taal- en Letterkunde: Germaanse Talen.

  • Na een omzwerving van 5 jaar in de privésector (Lernout & Hauspie, toen het nog mocht...; De Wilde CBT, nu eXplio) opnieuw in het onderwijs beland.

  • Sinds 2002: lector communicatie (Duits, Engels, Nederlands) aan de Hogeschool West-Vlaanderen, departement Simon Stevin (Brugge), vooral in de opleiding Bedrijfsmanagement.

  • Verantwoordelijke voor de interne communicatie van het departement, met speciale aandacht voor de communicatie tussen lectoren en studenten (zie ook de studenten site).

  • Oprichter (samen met Isabelle Desmidt) van passito.be: een Project (of Poging) tot Anders Samenwerken en Studeren door Interactieve Taaloefeningen. De bedoeling is om een oefeningenbatterij (d.m.v. HotPotatoes) aan te maken voor Duits, Engels en Nederlands (in een latere fase eventueel ook nog Frans en Spaans).

  • Eigen blog: passito.blogspot.com (nadruk op taal en communicatie).

3 gedachten over “Cursusblog als instrument voor procesbegeleiding”

  1. Ik ga dezelfde cursus geven. En die gaat van start… na januari. Ik drop je zeker een mailtje. Erg interessant…

  2. Groot gelijk Geert,

    je kunt het beter proberen dan afwachtend aan de kant blijven staan.

    Ben effe op je blog gaan kijken en ik vind dat het snel onoverzichtelijk wordt, de smalle kolommen lezen moeilijk. (heb ik ook steeds voor met lange posts op mijn blogs)
    Het systeem, eigen aan een blog, van de laatste post eerst te tonen kan misschien ook gaan tegenwerken.
    En nog een laatste, hier spreek ik uit eigen ervaring, je gaat heel snel de mogelijkheid om kategorieen te maken missen. (eigen aan Blogspot en andere gratis blogs) Oplossingen/voorstellen welkom!

    Vorig jaar heeft de afdeling TV bij ons op het RITS met blogs gewerkt voor een creatie atelier en dat werkte zeer goed. Dat was echter gebaseerd op korte en creatieve posts. Het was ook een project dat (zoals bij jou) stopte na een bepaalde periode.
    Daar merkte ik dat, als je een reactie gaf op een post in één van de blogs, je meestal geen antwoord kreeg.
    Misschien omdat het niet echt opvalt of omdat ze er geen aandacht aan besteden?

    Nog snel dit, ik wil zeker niet negatief klinken, ikzelf ben een grote voorstander van proberen en vernieuwen en kan dit soort initiatieven allen maar toejuichen; maar ik probeer ook nuchter en beredeneerd met die zaken om te gaan.
    Ik merk soms bij mezelf dat ik door mijn enthousiasme voor iets de nadelen niet meer wil of kan zien.

    Groeten Sven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.