Pief Poef Paf en gij zijt af !

games

We deden het al in het zesde leerjaar bij meester Jef. Die verdeelde de klas in vijf groepjes die tijdens het schooljaar tegen elkaar moesten strijden (meestal virtueel). Voor elke toets die één van de groepsleden verprutste, kreeg de groep een minpunt, voor elke goeie daad die iemand deed, een pluspunt. Het heeft lang geduurd voor ik een klas even enthousiast zag zijn bij overhoringen of huistaken. Het team zorgde er zelf voor dat de slechtere leerlingen bijgewerkt werden (want anders vlogen de groepspunten te snel de deur uit).

En nu – zo’n 20 jaar later – spreekt men over dé nieuwe grote hype in (e)leerwereld : ‘gaming’… “The more things change, the more everything stays the same”.

Desalniettemin merk ik op hoeveel extra mogelijkheden docenten krijgen om spelvormen in hun onderwijs te integreren. Het leerproces wordt er authentieker, speelser, plezanter, uitdagender en vooral beter door (zie bvb hier of hier (al in 2001!) of hier ).

Onze Noordnederlandse collega Margreet Van den Berg wijdt zelfs haar blog grotendeels aan ‘gaming in het onderwijs’… In haar FURL archief houdt ze een lijst bij van alle leuke of interessante zaken (/spelen) die ze vindt. Een aanrader!

De Verenigde Naties bracht onlangs een gratis spel uit (‘Food-Force’) om jongeren bewust te maken van de hongerproblematiek;
Simcity wordt gebruikt om jongeren concepten rond stadsvernieuwing en -planning te leren;
Jongeren die niet meer weten hoe te schrijven leren al spelenderwijs terug hoe je schrijft;
En je kan zelfs al karaoke-zingend Spaans leren!

(OK, niet alle spelen zijn opvoedkundig, maar de uitzondering bevestigt de regel)

Naast de echte ‘spelen’ breken ook simulaties meer en meer door… Door studenten ingewikkelde processen te laten simuleren, kan je hen op een relatief ongevaarlijke manier vertrouwd maken met basischemie, of met fysische fenomenen.
Studenten zien atoomkernen splitsen in nucleaire reacties, space shuttles opstijgen en neerstorten als de parameters fout zijn, of ladders omvervallen als je ze verkeerd zet.

En dit is wellicht het meest interessante aan het gebruik van simulaties: de uitvinding van de ‘flight simulator’ zorgde voor een veel betere pilotenopleiding – niet omdat het goedkoper werd, maar wel omdat je piloten in opleiding kon confronteren met gevaarlijke situaties op een ongevaarlijke manier. Je kan studenten ervaring laten opdoen zonder de slechte aspecten van ervaringsleren eraan te moeten koppelen.
Of je kan studenten laten parameters veranderen die nogal moeilijk veranderbaar zijn in de reële wereld (het is nu eenmaal niet zo evident om de algemene gravitatieconstante even te wijzigen op aarde).

Wat kan je als docent doen? Neem eens een kijkje bij ‘Hot Potatoes‘, een (gratis!) programma dat je toelaat om quizjes te maken… Eén van de vraagtypes is het kruiswoordraadsel.

Of leg je oor eens virtueel te luisteren bij de WebCT games community… Daar vind je een ongelofelijke hoeveelheid tips, materiaal, spelen, en didactische kanttekeningen bij dit alles.

Alvast een goeie start gewenst!

Maarten Cannaerts
De Nayer instituutDepartement Onderwijs (BIS Online)
http://www.furl.net/members/maartencannaerts

Auteur: Maarten Cannaerts

Doctor in de wetenschappen - natuurkunde, maar sinds 2001 vooral geïnteresseerd in nieuwe technologieën, onderwijsvernieuwing en (liever nog) de combinatie van beiden. Sinds november 2008 kennismanager bij kBC in Leuven. Bezig met allerlei vormen van informeel en nonformeel leren, beheer en validering van kennis... Tot november 2008 ICT coördinator op het De Nayer instituut en adjunct van de directeur bij het project Strategisch Onderwijs- en Vormingsbeleid (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap). Tot 2007 Projectcoördinator voor "CVO Online" , waar de Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen toegang kunnen krijgen tot de digitale leeromgeving van BIS Online. Tot 2007 E-coach bij de online navormingscursus rond e-leren ('Elise' - E-learning for in-service teacher training). Elise is een online navormingsinitiatief voor docenten hoger onderwijs, en loopt (momenteel) binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, de Associatie Universiteit Brussel, en de Karel de Grote hogeschool. Tot december 2008 Associate Lecturer bij The Open University (voor het vak "H804 - implementing online, open and distance learning"). Geïnteresseerd in digitale fotografie, (online) sociale netwerken, kennisbeheer, levenslang leren en alles wat met "internet" te maken heeft. Zijn internetarchief is op FURL terug te vinden, zijn gepubliceerde lezingen op slideshare, en zijn professionele pagina op linkedin.

5 gedachten over “Pief Poef Paf en gij zijt af !”

  1. Die karaoke is geweldig. Net naar de video gekeken. Ik zou er zo aan beginnen. En een micro heb ik al 😉

    Ik ga nog wat dingen uitproberen. Erg interessante post Maarten.

  2. Maarten,

    Eén van de Standaardvaders
    Thierry Debels is het alvast met jou eens. Cru gesteld stelt de auteur: “Videospelletjes zijn goed voor kinderen. Ze leren er door samenwerken. De keren dat mijn kinderen bij elkaar te rade gaan om een probleem op te lossen is niet meer bij te houden. Hun cognitieve capaciteiten gaan er door omhoog. Wetenschappelijk onderzoek bewees dit. Ze kunnen zich eens goed uitleven. En vooral, ze hebben plezier.”
    Niet alleen kinderen leven zich uit, ook studenten. Het aanmaken van invuloefeningen, kruiswoordraadsels, etc. is bijzonder ‘in’ bij (toekomstige) leerkrachten en ze vinden gemakkelijk hun weg naar ‘Klascement
    En ja .. in tijden van Live8 Live8 zal Food Force meer motiveren dan het zoveelste klassieke lesje ‘wereldoriëntatie’. Hopelijk komt er gauw een Nederlandse vertaling!

    Groeten en excuses voor de eerste niet ingelogde post (verstrooid),
    Tom,

  3. Interessante bijdrage, Maarten.
    Toevallig publiceerde Kennisnet in Nederland net een interessante bijdrage over het onderwerp: “Games. Meer dan spelen.” in de reeks ICT-verkenningen voor het onderwijs. De auteurs gaan in op allerlei facetten van computerspelen en de didactische mogelijkheden ervan. Er staan een aantal interessante praktijkvoorbeelden in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *