2. ICT is een middel, geen doel

Lees het eerste hoofdstuk, van onder naar boven
Vooraleer mijn betoog verder te zetten, dank ik alle bloggers die reageerden.
Voor een goed begrip: ik heb het niet over ICT en informatica als vak: want dan is ICT wél een doel.

Er zijn allerlei redenen om géén ICT te gebruiken in de lessen. Leerkrachten zullen er dan ook altijd wel eentje vinden, als ze er geen zin in hebben (zie punt 1). Maar ik vind het absurd dat nu in alle vakken, en liefst voor elk lesonderdeel, er moet gezorgd worden voor een en ander ICT-gebeuren.
Ik herinner me een moment waarop de leerlingen tegen me zegden: Toch niet wéér video, meneer? Dat moment was in mijn jeugdig enthousiasme een domper op mijn vernieuwingsgeest. Bleek dat ze het uur voordien en het uur na mijn les ook nog eens video hadden. En ’s avonds thuis, zouden ze waarschijnlijk de laatste video huren van… Binnenkort is een DVD de maat voor het kijkgebeuren. Wie als school nog waagt video’s te tonen, is in de ogen van de jongeren een middeleeuwer.
Moeten we echt met elke nieuwe trend meesurfen om modern te zijn? Staren we ons niet blind op het nieuwste van het nieuwste? Doen we ook niet mee aan de materialistische wegwerpmaatschappij als we op school de nieuwste van de nieuwste computerconfiguratie installeren? Kunnen we bij voorbeeld geen oude software op oude computers installeren, of willen we altijd maar meer toeters en bellen, terwijl het eigenlijk maar een middel is om ons doel te bereiken?

Ik weet het, in sommige ogen klink ik hier bijna reactionair. Maar is het niet beter bruikbare oplossingen te bedenken i.p.v. te blijven zeuren over het tekort aan middelen om het computerpark te updaten? Mijn moeder zaliger – die zeker een voorbeeld van onkunde was met toestelknoppen – zei: hoe meer knoppen eraan staan, hoe meer er kapot kunnen gaan. Daar zit natuurlijk een grond van waarheid in: hoe ingewikkelder software gemaakt wordt, hoe meer kansen op bugs en vastlopen. Leerlingen zullen altijd zeggen: onze computer thuis werkt vlugger – een aantal computers op een netwerk werken nu eenmaal trager, ik moet de eerste losstaande computer zien die trager loopt dan eentje uit een netwerk op school.

Auteur: Dirk Rommens

(Moen, 19 januari 1949) Tot 2004 leraar Nederlands-Engels aan het Spes Nostra Instituut in Kuurne. Vanaf 1 september 2004: Halftijdse detachering Departement Onderwijs voor KlasCement. Halftijds ICT-coördinator (didactiek) Scholengemeenschap O.L.V. Groeninge. Website: http://www.dirk-rommens.be Blogs en artikels in COS, VONK, KlasCement.

Eén gedachte over “2. ICT is een middel, geen doel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.