The Educational Potential of Weblogs

In een artikel op de eLearning-portaalsite van de EU gaat Elmine Wijna in op het potentieel van weblogs in het onderwijsproces.

De grootste voordelen zijn volgens de auteur dat studenten kunnen zien wat hun medestudenten doen en op die manier van elkaar kunnen leren. Bovendien is de interactie niet tijdsgebonden. Als je het mij vraagt, is dat een beetje een rudimentaire voorstelling van de zaken. Want welke meerwaarde zou een blog dan bieden tegenover pakweg een forum? Daar kunnen studenten ook met medestudenten in de clinch gaan, onafhankelijk van tijd en ruimte.

Dat Wijna de theorie van Habermas erbij betrekt, is dan weer alleen maar toe te juichen: bloggen heeft wel degelijk een subjectieve, een objectieve en/of een intersubjectieve component. Al moet je volgens mij dat objectieve eigenlijk ook nuanceren: in bloggen is de subjectieve component de allerbelangrijkste. Je hebt een interessant bericht (althans: jij vindt dat bericht interessant) en publiceert dat. De volgende stap is de intersubjectieve stap: lezers kunnen op dat bericht reageren. Er komt een nieuw soort discourse op gang, waarbij de objectieve component in vele gevallen niet of slecht latent aanwezig is.

Tot slot geeft Elmine Wijna nog een paar links naar educational blogs. Sommige daarvan zijn zeker het bekijken waard.

Auteur: Geert

  • Licentiaat in de Taal- en Letterkunde: Germaanse Talen.

  • Na een omzwerving van 5 jaar in de privésector (Lernout & Hauspie, toen het nog mocht...; De Wilde CBT, nu eXplio) opnieuw in het onderwijs beland.

  • Sinds 2002: lector communicatie (Duits, Engels, Nederlands) aan de Hogeschool West-Vlaanderen, departement Simon Stevin (Brugge), vooral in de opleiding Bedrijfsmanagement.

  • Verantwoordelijke voor de interne communicatie van het departement, met speciale aandacht voor de communicatie tussen lectoren en studenten (zie ook de studenten site).

  • Oprichter (samen met Isabelle Desmidt) van passito.be: een Project (of Poging) tot Anders Samenwerken en Studeren door Interactieve Taaloefeningen. De bedoeling is om een oefeningenbatterij (d.m.v. HotPotatoes) aan te maken voor Duits, Engels en Nederlands (in een latere fase eventueel ook nog Frans en Spaans).

  • Eigen blog: passito.blogspot.com (nadruk op taal en communicatie).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.