Leerlingen motiveren in een kleiner wordende wereld…

U hebt het zeker ook al eens meegemaakt. De telefoon rinkelt, je legt je werk neer en je sprint naar de telefoon om nog op tijd te zijn. Oef.. nog net gehaald. Je krijgt iemand aan de telefoon die met een ietwat vreemd accent vertelt dat hij je veel goedkoper kan laten bellen. De eerste maal bedank je vriendelijk, de vijfde maal ben je ietwat geërgerd.

Enkele weken terug zag ik op – ik denk – Canvas een reportage over Bulgaarse mannen en vrouwen. Ze werden op vier maanden tijd opgeleid om op een vlotte manier een gesprek in het Nederlands te voeren. De bedoeling? Bij de aanvang van hun opleiding tekenen ze een contract waarbij ze aangeven na afloop van hun studie minstens zes maanden voor het callcenter te zullen werken. De meesten zijn blij werk te hebben en blijven veel langer dan zes maanden. Het is voor die bedrijven veel goedkoper om mensen daar op te leiden en via Internet te laten telefoneren, dan hier mensen in dienst te nemen en ze lokaal te laten bellen. Stel je voor!

Toen ik in mijn lessen “basiscursus Internet” vorig jaar nog vertelde dat het wereldwijde netwerk de grenzen van tijd en ruimte zou teniet doen, had ik mij zo’n concrete situatie nog niet anno 2005 voorgesteld. Weet ú hoeveel iemand betaalt die vanuit Sri Lanka via het steeds populairder wordende Skype naar mijn telefoontoestel in Vlaanderen belt? 1.7 eurocent per minuut! Wanneer ik overdag via mijn GSM naar mijn broer bel, betaal ik 30 eurocent per minuut.

Internet maakt onze wereld steeds kleiner. Persoonlijk vind ik dat zeer boeiend.
Maar hoe kleiner de afstand wordt, hoe beter de tegenstellingen echter voelbaar zijn:

Wie die reportage gezien heeft, zal zeker de gedrevenheid van deze Bulgaarse mannen en vrouwen gezien hebben. Ik heb nog nooit een hele groep mensen zo gedreven zien studeren en oefenen. Op vier maanden tijd konden die mensen Nederlands spreken en verschillende Vlaamse dialecten verstaan. Vele afleveringen van ons aller ‘Thuis’-soap hebben ze bestudeerd en geanalyseerd. “Niet wordt in het dialect nie, de t valt weg…”
Hier in Vlaanderen staat “gelijke kansen” op de bovenste plank, ook voor wie eigenlijk geen goesting heeft. Hoe hard ik ook probeer, soms heb ik het gevoel dat bepaalde leerlingen helemaal niet te motiveren zijn, het interesseert hen gewoonweg niet.

Soms vraag ik mij af wat er zou gebeuren mochten we enkel met de gemotiveerde leerlingen verder doen. De lezer met het hart op de juiste plaats zal wellicht kokhalsneigingen krijgen bij het lezen van de vorige zin. Ik geef u volledig gelijk. Maar u beseft toch wel, dat bedrijven vaak verplicht worden om dat wel te doen, enkel met de meest gemotiveerden verder doen. (Let op: verdraai mijn woorden niet! Ik zeg hier niet dat wie ooit ontslagen is, niet gemotiveerd genoeg was.) Er worden tegenwoordig al jobs verkocht via het Internet: wie het minste loon vraagt krijgt de job. Net als bij het kopen van een huis, maar dan omgekeerd. Een mens moet nogal gemotiveerd zijn om die job nog te willen doen. Volgens mij is de enige manier om nog werk te vinden, tonen dat je bereid bent om bij te leren… levens lang bijleren… sterke motivatie tonen.

Mijn grootste bekommernis, en wellicht van heel veel leerkrachten is: hoe kan ik mijn leerlingen leren zichzelf te motiveren?
Er komt toch ooit een dag dat ze hun eigen meerwaarde zullen moeten kunnen bewijzen?

Auteur: Jelle

Leraar wiskunde, fysica en informatica. Ervaring als deeltijds leraar en deeltijds ICT-coördinator in het Sint-Jozef Humaniora en CVO VTI-Brugge. Zaakvoerder van Aerypton, het internetbedrijf dat verantwoordelijk is voor Studyplanet, een digitale leeromgeving. Het Europees project "eTwinning" wordt als opdracht aanvaard in onderaanneming van KlasCement.net en het Departement Onderwijs.

Eén gedachte over “Leerlingen motiveren in een kleiner wordende wereld…”

  1. Prachtige post. 😉

    Vertel is wat meer over die methodeschool en dat motiveren. Sinds gisteren kan ik deze post eigenlijk pas plaatsen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.