Hype alert: blended learning

pak uw pen en papier, open uw tekstverwerkers, activeer de ‘zoek-en-vervang’-functie en verander in al uw onderwijsplannen, subsidieaanvragen en nota’s de verschillende didactische aanpakken in: blended learning

Met die wat provocatieve boodschap pakt Paul Kirschner een heikel punt in de theorievorming rond leren aan. In zijn inspirerende column “Warning, hype alert: Blended learning” beschrijft Kirschner hoe we bij onderwijsvernieuwing als het ware van de ene hype in de andere sukkelen. Terwijl vele van die theorieën gewoon beschrijven wat goed onderwijs is (of zou moeten zijn), zonder meer.

Hij eindigt zijn betoog met een vraag: “Waarom verzinnen we in onderwijsland steeds nieuwe hypes om gewoon ons werk te doen?”

De antwoorden die de bezoekers van de column formuleren, liegen er niet om: goed onderwijs is een goeie mix van leren in groep, individueel leren, formeel leren, informeel leren, computerondersteund leren, enz. Dat men daar nu één term op plakt, is mooi meegenomen, maar gaat misschien wel voorbij aan de essentie van elk leerproces: de student/cursist/leerder (of hoe je die ook wil noemen) moet op elk moment het gevoel hebben dat hij/zij aan het vooruitgaan is in zijn/haar leerproces. Pas als technologie in die zin ten dienste staat van de student, zijn we zinvol bezig. En dat geldt uiteraard ook voor bv. e-portfolio’s en blogs.

Auteur: Geert

  • Licentiaat in de Taal- en Letterkunde: Germaanse Talen.

  • Na een omzwerving van 5 jaar in de privésector (Lernout & Hauspie, toen het nog mocht...; De Wilde CBT, nu eXplio) opnieuw in het onderwijs beland.

  • Sinds 2002: lector communicatie (Duits, Engels, Nederlands) aan de Hogeschool West-Vlaanderen, departement Simon Stevin (Brugge), vooral in de opleiding Bedrijfsmanagement.

  • Verantwoordelijke voor de interne communicatie van het departement, met speciale aandacht voor de communicatie tussen lectoren en studenten (zie ook de studenten site).

  • Oprichter (samen met Isabelle Desmidt) van passito.be: een Project (of Poging) tot Anders Samenwerken en Studeren door Interactieve Taaloefeningen. De bedoeling is om een oefeningenbatterij (d.m.v. HotPotatoes) aan te maken voor Duits, Engels en Nederlands (in een latere fase eventueel ook nog Frans en Spaans).

  • Eigen blog: passito.blogspot.com (nadruk op taal en communicatie).

2 gedachten over “Hype alert: blended learning”

  1. Ikzelf geef nu een cursus blended learning: prachtige uitvinding!!

    Vier van de acht weken is er contactonderwijs en tussenin krijgen de cursisten (want het gaat hier om volwassenenonderwijs) oefeningen op het digitaal platform (Studyplanet) van de school. Het vereist enige discipline van de cursisten, maar ze zijn op die manier veel meer op eigen tempo alles aan het verwerken.

    Ze kunnen dagelijks op het forum of via mail vragen stellen. En ik maak regelmatig demo-filmpjes die ze thuis desnoods 100 keer kunnen bekijken om het te leren.

    Mijn ervaring is dat de gemotiveerde leerlingen nog gemotiveerder worden (ook in secundair onderwijs) en dat minder-gemotiveerde leerlingen algauw inzien dat ze zich moeten herpakken. Maar geen nood: alle demo’s en het forum staan nog online, want het is blended…

  2. Jelle, kan je eens een url doormailen waar ik een paar van filmpjes kan bekijken?
    We werken op onze school ook zo. Dus wil ik wat vergelijken.

    Met vriendelijke groeten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.