Doodsimpel!

Lees wat voorafging, van onder naar boven

Deze denkhouding is fundamenteel bij het leren. Ik kom daar trouwens later uitvoerig op terug omdat het ook belang heeft bij het formuleren van de waaromvragen rond ICT. Ik vraag me immers af: zijn alle leerkrachten bereid om op het vlak van ICT bij te leren, zich bij te scholen?

Toen onlangs uit een onderzoek bleek dat 80% van de leerkrachten bereid zijn om zich bij te scholen om het beeld meer aan bod te laten komen in het onderwijs – versus het literaire en verbale dat vanuit het verleden nog steeds in het onderwijs overvloedig tiert – was ik verbaasd over dat hoge cijfer.

Het moet zowat vijfentwintig jaar geleden zijn dat we op onze school de video introduceerden – de tijd van de strijd om de videoformaten, waarbij ons eerste Philipsmodel nu antiek is geworden – en nu blijkt de nood om aan filmvorming te bstaan! Ik dacht dat de filmfora in al die tijd hun werk hadden gedaan, maar ik vergis me dus. Ik stel me de vraag hoeveel procent leerkrachten een cursus ‘computer in de klas’ zullen willen volgen – want als dit geen beeld is, dan is mijn muis een olifant.

Het is niet zo dat ik twijfel aan de collega’s die de stap zouden willen zetten. Maar een computer is nu eenmaal geen videotoestel of een TV of een DVD-speler. Met een paar of hoogstens vijf knoppen kun je bekijken wat je wil. Een klein kind kan er weg mee – althans met de meest gebruikelijke functies. Laat het niet ingewikkelder worden – bij voorbeeld wat heel kijkend Vlaanderen via Telenet moest ondergaan, namelijk het herprogrammeren van dertien zenders – of er komt bijna een opstandje van. Hoe durven ze! Je kon gelukkig een beroep doen op specialisten, die tegen betaling de klus kwamen klaren. Welnu, in vergelijking met het werken met een computer is zoiets ‘moeilijks’ toch doodsimpel!

ICT-mensen, computerfreaks zien zo ‘kortzichtig’ dat zij denken dat een computer gebruikt kan worden als een bord: men neme een krijt, men schrijve en nadien veegt men alles af met een bordenwisser.

Ze vergissen zich schromelijk: waarom zouden de cursussen dan zo welig tieren? Toch niet omdat de mensen nood hebben aan sociale contacten – ik verwijs weer naar de breicursus. Misschien omdat ze verplicht worden door hun directeur zich bij te scholen, met een functioneringsgesprek als stok achter de deur? Of misschien omdat de druk zo groot is dat ze bijna niet anders kunnen? Sommige collega’s vinden het bijna een sport een cursus ‘te volgen’ door gewoon voortijdig de kassa te passeren waar ‘de papieren’ te krijgen zijn.

Auteur: Dirk Rommens

(Moen, 19 januari 1949) Tot 2004 leraar Nederlands-Engels aan het Spes Nostra Instituut in Kuurne. Vanaf 1 september 2004: Halftijdse detachering Departement Onderwijs voor KlasCement. Halftijds ICT-coördinator (didactiek) Scholengemeenschap O.L.V. Groeninge. Website: http://www.dirk-rommens.be Blogs en artikels in COS, VONK, KlasCement.

4 gedachten over “Doodsimpel!”

  1. Ik ga volmondig akkoord met je uitspraak dat computers niet echt een voorbeeld zijn van gebruiksgemak of evidentie. Soms kom ik zelf niet meer bij als ik moet uitleggen aan gebruikers welke stappen ze moeten ondernemen om

    – op een draadloos netwerk aan te sluiten (“in welke volgorde moet ik welke apparaten aanzetten en configureren om dit te doen werken met 75% kans?”)
    – een site toe te voegen aan de lijst met vertrouwde websites (“wat betekent dat, ‘serververificatie in deze zone verplicht’?)
    – bestanden op de digitale leeromgeving zetten via WebDAV (“jaja, je moet dit voorbeeldadres uit de leeromgeving copy-pasten naar de network neighbourhood maar dan kan het zijn dat het nog niet werkt en dan moet je de poort 8080 manueel verwijderen maar dan kan het zijn dat het nog niet werkt en dan moet je eens heropstarten en opnieuw proberen…).

    Vaak lijkt het eerder op een hobby dan op een ernstige bezigheid die ons leven moet vergemakkelijken.

    Jammer.

  2. Als je de juiste computers gebruikt natuurlijk wel: uitpakken en werken.
    Geen soft installeren.
    Herkent zelf zijn draadloosnetwerk (100%): geen installatie nodig
    Sites maken en uploaden met 1 click op je .Mac. Zelfs filmpjes en slideshows.
    Leeromgeving op je .Mac, met 1 click, werkt steeds.
    Poorten open??? Niet aan denken en gewoon doen op je Mac
    Dus een zalig toestel dat doet wat je vraagt. Bij mij vanaf 1976.

  3. Volgens mij evolueren we naar een soort splitsing van de pc’s in 2 groepen. De eerste grote groep is de kant-en-klare oplossingen die je aansluit op je tv/multimedia installatie, waarmee je ook mails kunt zenden, sites kunt bezoeken, teksten kunt lezen/maken, games kunt spelen. Voor bedrijven keren ze dan in feite terug naar waar ze vandaan komen: specifieke terminals die slechts 1 taak kunnen doen. Want momenteel is het toch ook maar te belachelijk als je ziet hoeveel bedrijven/winkels een windows pc (die meestal is uitgerust met heel wat multimediavoorzieningen), gebruiken om 1 specifiek programma te draaien.
    En anderzijds zullen er de mensen zijn zoals ik, die nog een volwaardig “hackable” toestel willen, dat met een volledig toetsenbord werkt en waar je zelf software voor kunt blijven schrijven. Waar je naar hartelust onderdelen kunt bijsteken en vervangen, en niet gebonden bent aan 1 besturingssysteem.
    Aangezien de meeste mensen perse dom, of mooier geformuleerd: digibeet wensen te blijven zie ik dit scenario echt gebeuren (Windows Media Center is alweer een stap in die richting). Wel niemand wil volledig achterblijven, maar er zijn er maar heel weinig die zeggen: ik ga eens Linux installeren, C en assembly leren en eens uitzoeken hoe een computer echt werkt.
    Noem mij pessimistisch, maar de PC zoals we hem vandaag kennen is geen lang leven meer gegund. De mensen willen iets dat werkt en dat door hun pasgeboren huisdier kan bediend worden. Klinkt misschien paradoxaal: maar door intelligentie van de kant van de gebruiker te verwachten maak je dat de gebruiker zich dom voelt, terwijl als je de interface mikt op maat van een debiele gebruiker, dan voelen de mensen zich slim en zullen ze zich pas goed voelen bij het gebruik ervan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.