Wilfred Rubens: Voor-en nadelen van (t)e-learning

Net een leuke post tegen het lijf gelopen. Wilfred Rubens – een actieve Nederlandse edublogger – maakt een kort persoonlijk lijstje van voor-en nadelen van technology enhanced learning.

Net een leuke post tegen het lijf gelopen. Wilfred Rubens – een actieve Nederlandse edublogger – maakt een kort persoonlijk lijstje van voor-en nadelen van technology enhanced learning. Hij beperkt zich hierbij niet tot e-leren in een ‘onderwijs’-context, maar betrekt ook professioneel e-leren (in bedrijven) bij zijn behandeling van (t)e-leren.

Zo geeft hij bijvoorbeeld aan dat niet alle leerdoelen bereikt kunnen worden met e-leren. In het algemeen geeft zijn bijdrage een – naar mijn gevoel – redelijk gebalanceerd beeld van (t)e-leren, al is ze niet volledig. Zo gaat hij niet in op de verschillen in bruikbaarheid van e-leren voor verschillende leersituaties: zo zullen voor e-leren aan secundaire of hogere onderwijsinstellingen andere voor-en nadelen gekoppeld zijn, en zullen voor on-the-job training weer andere aspecten belangrijk zijn.

Wilfred vraagt mensen expliciet om te reageren en bij te dragen aan zijn overzicht. Alleen daarheen, zou ik zeggen.

Auteur: Steven

Germanist en Doctor in de beleidsinformatica Sinds april 2007 Universitair Docent bij het Onderwijstechnologisch Expertisecentrum OTEC aan de Open Universiteit Nederland in Heerlen. Voordien senior researcher bij AVNet aan de KULeuven . Werkte daar als onderzoeksverantwoordelijke met enkele internationale projecten rond e-leren, als e-coach en coördinator binnen de EliseLeren vorming 'E-leren voor docenten hoger en volwassenenonderwijs'. In 2003-2004 was hij verbonden aan de afdeling nascholing en voortgezette lerarenopleidingen van de Katholieke Hogeschool Limburg. Is actief binnen het vrije methodeonderwijs in Vlaanderen, onder andere als voorzitter van 't Schommelbootje. Onderhoudt in zijn vrije tijd ook een persoonlijke weblog, een lijst met links, en een fotoalbum

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.