De rol van ICT in het onderwijs

Titel van mijn denk-en werktekst is ‘De rol van ICT in het onderwijs’ met daarin de portaalsite KlasCement.net als gangmaker.

Titel van mijn denk-en werktekst is ‘De rol van ICT in het onderwijs’ met daarin de portaalsite KlasCement.net als gangmaker.

Als ICT-coördinator van een grote scholengemeenschap (22 scholen) en als medewerker van KlasCement.net en als leraar met een 32-jarige schoolervaring hoop ik mijn steentje te kunnen bijdragen tot méér en betere ICT in het onderwijs.

Inleiding

Waarom is het gebruik van ICT in het onderwijs belangrijk? Welke onderliggende grondgedachte noopt ons tot het gebruik van de computer in de klas? Zijn er te onderkennen pedagogische en didactische beginselen die ICT anno 2005 noodzakelijk maakt? Waarom zijn we overtuigd dat ICT niet meer weg te denken is in het onderwijs? Waarom vind ik en waarom vinden vele collega’s het een must dat leerlingen de computer gebruiken in het leerproces?

Waarom wordt al bij al zo weinig geïnvesteerd (financieel, qua mankracht) in ICT in het onderwijs? Hoe komt het dat vele collega’s het met bord en krijt nog blijven doen, het ook vaak goed doen, en angst hebben voor het gebruik van de computer? Hoe komt het dat hogere instanties vooral lippendienst bewijzen en vaak nalaten de noodzakelijke concrete maatregelen te nemen om ICT daadwerkelijk en op grote schaal te integreren in het onderwijs?

Wie, zoals ikzelf, dagen, maanden en jaren met deze materie bezig zijn, stelt zichzelf de vaak noodzakelijke vragen naar zingeving in zijn werk, zijn overtuiging, zijn eigen goed-of slechtbevinden.

Je kunt je troosten met de gedachte dat er altijd op elk vlak voortrekkers moeten zijn, dat je vooruit bent op de tijd, dat je eigenlijk een pionier bent, dat ze later zullen zeggen dat je gelijk had, enz. Deze troostende gedachten kun je voor jezelf wel sublimeren, maar als je in de scholen je oor te luisteren legt, heb je niet meteen de idee dat je een profeet bent maar dat je eerder als een freak bekeken wordt, dan als een model. Je kunt je natuurlijk verongelijkt voelen, en je kunt daar misschien een periode mee leren leven, maar dan komt een dag waarop je het resultaat van je inzet bekijkt, en je ootmoedig moet toegeven dat je ICT-werk een kleine druppel op een hete plaat is geweest.

Of niet soms?

Hoogtijd dus om jezelf op te peppen, of anders dien je je loopbaan te heroriënteren.

Auteur: Dirk Rommens

(Moen, 19 januari 1949) Tot 2004 leraar Nederlands-Engels aan het Spes Nostra Instituut in Kuurne. Vanaf 1 september 2004: Halftijdse detachering Departement Onderwijs voor KlasCement. Halftijds ICT-coördinator (didactiek) Scholengemeenschap O.L.V. Groeninge. Website: http://www.dirk-rommens.be Blogs en artikels in COS, VONK, KlasCement.

3 gedachten over “De rol van ICT in het onderwijs”

  1. Da’s nu net het grote gevaar van ‘ict ondersteuning’.

    Ik heb ook vaak de indruk dat ict coordinatoren en onderwijsvernieuwers te ver vooruit lopen op het gros van de docenten. Even ter vergelijking: wanneer ik vrolijk lees/praat/denk en doe over blogs, RSS, portfolio’s, gaming-aspecten in onderwijs… , merk ik dat docenten langzaam maar zeker starten met het online zetten van hun powerpoint presentaties.

    En dan zwijgen we nog van de docenten die niet weten dat er een digitale leeromgeving draait.

    Nu ja, verandering van spijs doet eten.
    Variatie is niet zo slecht, zowel voor studenten als voor docenten. Zolang we als onderwijsondersteuners maar ergens inspiratie kunnen blijven opdoen (netwerken als dit zijn daar perfect voor!).

  2. Maarten,

    In onze scholengemeenschap probeer ik als ICT-coördinator/didactiek een dubbelspoor te volgen: aan de ene kant probeer ik het spoor van de voortrekker-ontdekkingsreiziger te trekken, maar ik leg me vooral toe op het voor mij zoveel belangrijker/talrijker leerkrachtenpubliek: de leerkracht die stapje voor stapje toch pogingen doet om ‘aan te pikken’. Ik kijk daar niet op neer, integendeel. Als we die mensen achter laten, kunnen we het zeker vergeten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.