Audiovisuele vorming achterop

Uit allerlei onderzoek blijkt dat ICT definitief de weg gevonden heeft in scholen van allerlei onderwijsniveaus. Elektronische leeromgevingen, open leercentra, blogs, het zijn concepten en technieken die ingeburgerd geraken als ondersteunend didactisch materiaal of als leermiddel. Hoewel de technologie in de scholen aanwezig is blijkt één aspect van het gebruik ervan sterk op de achtergrond, nl. alles wat te maken heeft met audiovisuele beeldvorming. Nochtans is het audiovisuele beeld alomtegenwoordig in onze leefwereld. Niemand ontkomt nog aan de beeldenstorm op straat, in winkels, op televisie en websites, in computerspellen, films, videoclips en reclamespots. Onze perceptie en betekenisgeving worden diepgaand beïnvloed door audiovisuele media. Ondanks de grote hoeveelheid beeldmateriaal die kinderen en jongeren dagelijks te verwerken krijgen, blijft het kijken vaak intuïtief en vluchtig.

Op initiatief van de CANON Cultuurcel en het IAK (Vlaams steunpunt voor de audiovisuele kunsten) werd eind 2004 een onderzoek gevoerd naar de huidige omgang met audiovisueel beeld en media in het Vlaamse onderwijs.

Enkele belangrijke bevindingen zijn de volgende:
• Ons onderwijs is hoofdzakelijk “literair” van aard. Het audiovisuele beeld krijgt er slechts in beperkte mate ene plek.
• Als er al met beeldmateriaal wordt gewerkt is dit vooral ter ondersteuning van de lessen en dus louter instrumenteel. Beeldmateriaal wordt zelden als volwaardige leermiddelen, bijv. in functie van media-educatie beschouwd.
• Nochtans bieden de eindtermen en ontwikkelingsdoelen voldoende kapstokken om met beeldmateriaal aan de slag te gaan in de klas.
• Leerkrachten zien het belang van media-educatie in en willen hier rond werken, maar voelen zich weinig deskundig in het gebruik van audiovisueel beeldmateriaal in een pedagogische context.
• Het actuele aanbod media-educatie is erg versnipperd en weinig op elkaar afgestemd.

Hoewel ICT perfect past binnen een onderwijs dat leerlingbetrokken, probleemgestuurd en maatschappelijk georiënteerd is, blijft de technische infrastructuur dus relatief ongebruikt voor iets zo fundamenteels als beeldvorming en mediaopvoeding. Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Tijdens de studiedag werden een aantal interessante initiatieven – voorbeelden van goede praktijk als je wil – getoond. Op 9 mei aanstaande is er op het departement Onderwijs een andere studiedag over ICT-competenties in de basisschool. Daar zal o.a. de Sint-Vincentiusbasisschool Edugo uit Oostakker haar projecten voorstellen. Zij laten de leerlingen filmpjes maken en zo al doende kennismaken met facetten als montage, regie, e.d. Inschrijven voor deze studiedag kan nog tot eind april.

Auteur: Jan

Studeerde Moraalwetenschappen te Gent. Werkt sinds 1998 op het departement Onderwijs en is er verantwoordelijk voor de coördinatie van het ICT-beleid. Is afgevaardigde van de Vlaamse overheid in het European Schoolnet en de werkgroep DELTA van de Europese Commissie.

5 gedachten over “Audiovisuele vorming achterop”

  1. Audiovisuele vorming is – vooral als reactie op dit onderzoek – hét thema geworden op de komende ICT-prakijkdag op dinsdag 17 mei in Kortrijk. Met hands-on, demo en praktijksessies willen we leerkrachten ideeën en concreet lesmateriaal aanleveren. Wisper, Imagica en Workshops Animatiefilm werken eraan mee. Zie http://www.aal.be/ictdag voor meer info en inschrijven.

  2. Ik heb bedenkingen bij de opening van deze tekst “Uit allerlei onderzoek dat ICT definitief de weg gevonden heeft in scholen van allerlei onderwijsniveaus. Elektronische leeromgevingen, open leercentra, blogs, het zijn concepten en technieken die ingeburgerd geraken …”.

    Welk onderzoek wordt geciteerd?

    Regelmatig bezoek ik diverse ICT-gerichte scholen (lager, secundair) om ICT-nascholingen te geven (leeromgeving, interactieve oefeningen, …) maar vaak stel ik vast – samen met de ICT-coördinator van zo’n school – dat ICT toch nog maar met mondjesmaat wordt gebruikt.
    Soms ontbreekt de visie op schoolniveau, soms ontbreekt de interesse op leerkrachtniveau, soms ontbreekt de technologie, …

    ICT heeft zeker een weg gevonden bij enkele leerkrachten, maar nog niet ‘in scholen’ (waaronder ik dan een ICT-integratie in de volledige school versta). Leeromgevingen en open leercentra raken ingeburgerd, maar hoe zit het met gebruik ervan. Terecht wordt opgemerkt dat het rond beeldvorming en mediaopvoeding beter kan, maar ook het ICT-gebruik kan vaak beter als de school al een ELO en OLC heeft.

    We zijn wel op de juiste weg (om hoopgevend te eindigen ;), maar ook ICT is zeker nog niet voldoende ingeburgerd in alle scholen. Opletten dus met veralgemeningen!

  3. Het hoeft zeker niet allemaal kommer en kwel te zijn. De vraag hoe we het ver-rijkende onderzoek van IAK en Canon Cultuurcel en de (papieren) eindtermen en ontwikkelingsdoelen concreet kunnen vertalen in een dagdagelijks onderwijsproject leeft. Alleen is het niet altijd even duidelijk hoe je audiovisuele vorming concreet een volwaardige plaats geeft binnen je onderwijs (Hoe doe je dat?). Om op die reële behoefte in te spelen starten wij met Katho Tielt met een bachelorsproef ‘audiovisuele vorming’. Aspirant-leerkrachten (in hun laatste jaar) zullen samen met de (piloot)school waarin ze stage lopen een praktijkproject realiseren, hoofdzakelijk ons inspirerend op de uitgangspunten van het reeds geciteerde rapport. (http://www.katho.be/pho/bachelorproef.asp).
    “Bewust, inzichtelijk en creatief omgaan met audiovisueel beeld vergt vaardigheden, attitudes en kennis die ook aangeleerd moet worden”. Er wordt dus gevolg gegeven aan de oproep om ‘good practices’ te laten doorstromen naar de lerarenopleiding vooral vanuit de visie dat investeren in toekomstige leerkrachten (in het werkveld) de nodige garanties oplevert dat zij later in hun klas- en schoolpraktijk ook aan de slag gaan met de reeds aangeleerde “audiovisuele grammatica.”

  4. Audiovisuele vorming is er, KTA de Merodelei heeft het reeds jaren en we werken er dag in dag uit mee.
    Op 24 April kan je het in werking zien op onze ATI dag. (http://www.ati-team.be) Video broadcasting,
    Video conferencing, Maken van videofims, streaming media enz enz.
    We hebben connecties met verschillende landen langs video conf., uitwisselen van leerkrachten(virtueel)
    En het kan allemaal zo eenvoudig. We hebben een netwerk van zo’n 2000 leerkrachten over gans de wereld die allen met elkaar verbonden zijn. Dus voor onze studenten ging er een wereld open. Een wereld waar je kan praten met vrienden in Australië of de US of zelfs in Peru of japan. Dit alles langs video conf; met iChat en een iSight camera.
    De wereld werd hun familie.

  5. Hallo

    Ik ben Dominique Dewulf
    Ik ben een jongeman van 27 met een mentale handicap
    Ik ben geboren op 10 oktober 1978 te Kortrijk
    Mijn beroep en hobby is het zelfde ik ben striptekenaar
    Mijn vraag ik zag via de website dat je bezig houd met maken van een animatiefilm
    Ik heb dinsdag voor 1 maal een wordschop gevolgd en vond dit interessant
    Ik nu zoek ik iemand die mij wil leren hoe ik dat gele maal zelf kan doen
    Ik zou een van mijn strips laten maken in tekenfilm
    Laat het gerust eens weten of je met mij wil samen werken
    Mijn gegevens is
    Dominique Dewulf
    Sterreweg 14
    8520 kuurne
    tel///056/36.62.28
    werk
    Dominique Dewulf
    Beeklaan 79a
    8500 kortrijk
    gsm //0497/02.95.36
    groetjes
    Dominique

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.