(sociaal) netwerk

Social Software is de voorbije jaren een ‘hot topic’ in diverse sectoren. We gebruiken ze al jarenlang (e-mail, nieuwsgroepen, instant messaging, virtual communities, multi-user games, …) en deze virtuele ontmoetings- en uitwisselingsplaatsen ondersteunen en versterken het sociale weefsel van onze reële leefwereld. “It makes the real world a bit easier”. Binnen het onderwijs werden deze nieuwe media wel eens onder de noemer ‘a-sociaal’ gekwalificeerd. Dit kan nooit het ‘persoonlijke ‘ contact tussen leerling/ student en leerkracht/docent vervangen en zal ons vervreemden in eenzame internetgebruikers, luidt de kritiek. Terwijl juist veel studies aantonen dat deze ontwikkelingen op het internet juist interessante mogelijkheden genereren om sociaal contact uit te breiden en bestaande netwerken te onderhouden. Dit is niet nieuw, het volstaat om al even te verwijzen naar de langstlopende virtuele gemeenschap op het net, nl. WELL.

De tijd van de ‘early adopters’ is al lang voorbij. Aan de onderwijskundige deur staan reeds (of weldra) de jonge leden van de ‘internet generatie’ klaar. In die zin is het door Maarten Cannaerts’ aangehaalde ‘Educating the net generation’ een uitstekend e-boek om interessante ideeën op te doen. Een eerste lezing maakt al duidelijk hoezeer technologie geïntegreerd is in het (sociale) leven van deze generatie. Het reële en virtuele leven loopt zelfs vaak heel erg door elkaar. Bekijk bijvoorbeeld eens het Finse AULA (the urban living room for the network society). Een sociaal gestuurd platform voor discussie, beleving en interactie waar de digitale wereld, de fysieke omgeving en het sociale netwerk met elkaar versmelten.

Toekomstscenario’s zijn soms handig om (be)grip te krijgen op toekomstige educatieve ontwikkelingen. Op SURF vind je in elk geval een scenariostudie voor de toekomst van onderwijs en leren ((On)voorstelbaar, (on)voorspelbaar, leerpraktijken in 2020. Erg benieuwd in welk(e) soort scenario(‘s) we zullen terechtkomen en welke rol e-learning hier zal in spelen.

Een ‘community of practice’ (zoals edublogs) is alvast één van de centrale begrippen voor de toekomst van onderwijs en leren. Een peer-to-peer netwerk, zoals deze groepsblog, waarin men leert door het uitwisselen van kennis en ervaringen is alvast een goede zaak. Deze virtuele ontmoetingsplaatsen geven, zoals Howard Rheingold aanhaalt, heel wat mogelijkheden voor online-archivering, publicaties, informatie-uitwisseling, etc … . Misschien wel een nieuwe vorm van ‘socializing’ verwijzend naar Manuel Castells’ ‘netwerk individualisme’; eerder dan het samenbrengen van geïsoleerde individuen gaat het hier om een nieuwe vorm van ‘socializing’ tussen individuen met een gedeelde interesse.

Auteur: Tom Wambeke

  • Licentiaat Pedagogische Wetenschappen (Onderwijskunde), Kandidaat Wijsbegeerte, Master Cultuurmanagement.
  • Begon zijn loopbaan als assistent op de dienst Onderwijsondersteuning en Studiebegeleiding onder leiding van Prof. Smeyers aan de K.U. Leuven.
  • Docent aan het Open Hoger Onderwijs van Katho Tielt.

  • Interesse in digitale didactiek, social software, kennismanagement, e-communicatie en alles wat zich in cyberspace afspeelt.

2 gedachten over “(sociaal) netwerk”

  1. Hela Tom! Altijd fijn dezelfde personen all over the place terug tegen te komen 😀

    Ik deel je interesse en sympathie voor sociale online netwerken. Net als jij vind ik dat we +extreem+ de invloed van online netwerken onderschatten, vooral wanneer keer op keer docenten me vertellen “eleren is niet voor onze studenten want het sociale contact is zeer belangrijk op onze campus/hogeschool/CentrumVoorVolwassenenonderwijs”. eLeren gaat net over een beter sociaal contact opbouwen tussen de lerenden.

    Vergelijk met de voor sommigen ‘onnozele’ SMSjes a la “hoe ist?”.
    Zo’n kort bericht is geen informatie-overbrenging, is geen complexe vorm van communicatie, maar op die manier slagen jongeren er wel in een virtuele aanraking te geven. Ze stappen van de bus, en vijf minuten later zitten ze al te chatten, smssen, online roleplaying games te spelen…

    Ik ben zelf fervent van van FURL (www.furl.net). Door interessante websites te bookmarken, leert het programma wie je bent en wat je interesses zijn. Je kan dan voor jou relevante andere sites doorkrijgen.

    Fijn je virtueel te ontmoeten op dit edublog!
    Maarten

  2. De toepassing van alsmede het gebruik SN (cf. social Networks) en OSNA (Online Social Network Applications) zijn de laatste jaren sterk toegenomen. Dat de dot.com in de jaren negentig ging reeds veel kennis verloren bij ontwikkelaars die reeds bezig waren met het opzetten van deze tools. Vandaag de dag is netwerken maatschappelijk geacepteerd geworden en zoekt men continue naar toepassing om social networks inzichtelijk te maken. Daarnaast is het upgraden van social networks en de profesionalisering een centraal thema. Kortom SN tools vormen een steeds belangrijker bestaan. In het onderwijs zal ook deze trend omarmd worden. Denk bijv aan de diverse business schools die online hun programma’s aanbieden. De student hoeft niet meer naar de (fysieke) klas te komen maar kan zijn studie overal volgen. Zo ontsluiten we daarmee specialistische kennis voor alle gebieden. De discussie en negatieve geluiden in het bijzonder zijn veelal een teken dat we aan de vooravond van een grote omschakeling staan om SN te accepteren en integreren in ons doen en laten. De vraag is of dit geschiedt maar wanneer.

    Graag discussier ik verder met geintresseerden via diverse plafformen. Mede omdat wij het Nederlandse SN tool Sossoon (www.sossoon.net) aan het ontwikkelen zijn. Deze tool biedt alles wat de diverse SN tools afzonderlijk aanbieden. De kracht is de analyse van het netwerken en de diverse functionaliteiten die op de toekomst gericht zijn.

    Neem gerust contact op. groet Dennis Havermans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.