Het waarom van een digitale leeromgeving

Op verzoek van Smetty schrijft ook ondergetekende dus mee aan edublogs.be. Een fijn initiatief, vind ik, want de Vlaanderen kan m.i. een open communicatiestructuur waar samen wordt gereflecteerd over onderwijs best gebruiken: we kunnen immers altijd leren uit elkaars ervaringen.

Maar laat ik beginnen met mezelf even voor te stellen: i. is de naam, kerygma de persoonlijke blog en Gent.blogt het laatste projectje. Ik ben bezeten van schrijven, van onderwijs en van technologie. Deze laatste twee kan ik naar hartelust combineren in mijn job op Hogeschool Gent, als projectmedewerker digitaal leren.
Ik hou me binnen het Departement Lerarenopleiding bezig met het oude (Blackboard) en het nieuwe (Dokeos) digitale leerplatform, met ePortfolio’s en met het re-oganiseren van de interne communicatie.

In deze eerste post wil ik graag even ingaan op een vraag die me de afgelopen maanden vaak is gesteld: “Waarom zouden we een digitale leeromgeving gebruiken? Het doceren verloopt toch vlot zoals het nu gaat?”
Naar mijn aanvoelen kan het nut, de extra waarde van een digitale leeromgeving samengevat worden in een viertal punten. Er zijn natuurlijk nog andere redenen, maar onderstaande schat ik persoonlijk in als de belangrijkste argumenten:

Communicatie
Een digitaal leerplatform biedt enorme mogelijkheden qua communicatie met studenten, collega’s en administratie. Examenroosters, puntenlijsten, lesopdrachten, advalvas-berichten, cursussen, oefeningen, enz. kunnen centraal en makkelijk beheerd worden en zijn eenvoudig zichtbaar te maken voor diegenen die ze moeten zien.

Flexibiliteit
Voor lesgevers heeft een digitaal leerplatform het grote voordeel dat een cursus kan beschouwd worden als work-in-progress: tijdens het lopende school- of academiejaar kunnen op eenvoudige wijze documenten aangepast worden of zelfs toegevoegd (bijvoorbeeld extra oefeningen over een cursusonderdeel waar de studenten/leerlingen moeilijkheden mee hadden).

Efficiënter leren
Uit onderzoek is gebleken dat de meest effectieve manier van leren het zogenaamde ‘blended learning’ is. Dit betekent zoveel als het werken met verschillende media.
Deze afwisseling tussen doceren, leergesprekken, gebruik van nieuwe media (zoals bv. video) in combinatie met een digitaal leerplatform werkt voor studenten (of leerlingen) motiverend.

Vaardigheden verwerven
Digitaal onderwijs sluit aan bij de toekomstige beroepsvaardigheden van een student of leerlingen lerarenopleiding. Er wordt in alle werkgebieden steeds meer gebruik gemaakt van het internet, e-mail en de computer. Het verwerven van een vertrouwdheid met deze nieuwe media kan hen enkel voordelen bieden in de toekomst.

Conclusie: digitaal leren is geen doel op zich en dat moet het ook niet worden.
Wanneer we ons onderwijs beter en gemakkelijker kunnen organiseren met ondersteuning van een digitale leeromgeving, dan zou het jammer zijn om deze mogelijkheid niet te gebruiken. Het gebruik van digitale middelen in het onderwijs wordt steeds vanzelfsprekender in de kennismaatschappij. Een digitaal leerplatform kan een grote meerwaarde bieden, zowel op organisatorisch als op pedagogisch vlak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.