To Blog or Not to Blog

‘Blog’ was het meest opgezochte woord van het jaar 2004 volgens Merriam-Webster. In 2005 lijkt de vraag niet langer te zijn ‘wat is een blog’ maar wel ‘waarom moet ik bloggen’. Wie blogt er waarom?

Bedrijven bloggen

Een weblog zorgt ervoor dat het bedrijf ‘een gezicht’ krijgt. Zelfs een bedrijf als Microsoft is erin geslaagd sympathiek en menselijk over te komen met de ‘objectieve’ blog van een van zijn werknemers. Robert Scoble becommentarieert op een nuchtere manier (met zelfrelativerende humor) ontwikkelingen binnen en buiten M$. Blogs zorgen voor gratis reclame en gratis feedback van de klanten. Niet een of andere onpersoonlijke persmededeling maar wel het bedrijf door de ogen van een sympathiek personeelslid. Leuk meegenomen!

Individuen bloggen

Jongeren bloggen. Ouderen bloggen. Geeks bloggen. Dichters bloggen.
Een blog geeft je de vrijheid om op een leuke, gemakkelijke en laagdrempelige manier je ding te vertellen. Schrijf en je zal gehoord worden! Fotoblogs staan je toe je mooiste vakantiekiekjes aan de wereld te tonen, of je favoriete stad in beeld te brengen

Blogs laten je bovendien toe als individu je eigen persoonlijke visie op de wereldgebeurtenissen te geven… Sommigen beweren zelfs dat blogs de journalistiek zoals we het nu kennen, dramatisch beïnvloeden (Live From Baghdad, en niet “uw CNN reporter ter plaatse bij de GI’s”, wel “het leven zoals het is”). De persdienst van het Witte Huis laat zelfs een blogger toe tussen de conventionele nieuwsdiensten.

Edu – blogt !

Onderwijsondersteuners bloggen: Vlaanderen is al zo klein, waarom blijkt het dan zo vaak zo moeilijk de aanwezige expertise te delen, netwerken te bouwen, informatie uit te wisselen? De Nederlanders gaan gezellig in groep naar de Educause conferentie, bereiden alles keurig voor, schrijven acheraf een verslag, en zorgen ervoor dat er vrolijk geblogt wordt over heel het gebeuren zodat de kennis overal (langzaam) doorsijpelt.

Leerkrachten bloggen, en houden op die manier dagboeken bij met hun klasactiviteiten… Via RSS is alles keurig syndiceerbaar (bvb naar de eigen digitale leeromgeving) zodat studenten mooi op hun gepersonaliseerde nieuwslezer alle laatste opdrachten, berichten en nieuwtjes van al hun vakken krijgen.

Studenten bloggen, en kunnen op die manier hun ‘opdrachtjes’ niet enkel voor die ene leerkracht neerpennen, maar ineens voor de hele wereld. Op evidente wijze is het interessanter iets voor een breed publiek te schrijven, dat bovendien kan doorlinken, feedback geven, en een eigen inbreng kan doen. Studenten kunnen hun eigen blog gebruiken als portfolio instrument: ze houden op die manier bij wat ze leren en hoeveel slimmer ze geworden zijn.

Bovendien (en doen we het daar niet voor?) worden we met z’n allen misschien zelfs slimmer door te bloggen.

Laten we het hopen

Auteur: Maarten Cannaerts

Doctor in de wetenschappen - natuurkunde, maar sinds 2001 vooral geïnteresseerd in nieuwe technologieën, onderwijsvernieuwing en (liever nog) de combinatie van beiden. Sinds november 2008 kennismanager bij kBC in Leuven. Bezig met allerlei vormen van informeel en nonformeel leren, beheer en validering van kennis... Tot november 2008 ICT coördinator op het De Nayer instituut en adjunct van de directeur bij het project Strategisch Onderwijs- en Vormingsbeleid (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap). Tot 2007 Projectcoördinator voor "CVO Online" , waar de Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen toegang kunnen krijgen tot de digitale leeromgeving van BIS Online. Tot 2007 E-coach bij de online navormingscursus rond e-leren ('Elise' - E-learning for in-service teacher training). Elise is een online navormingsinitiatief voor docenten hoger onderwijs, en loopt (momenteel) binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, de Associatie Universiteit Brussel, en de Karel de Grote hogeschool. Tot december 2008 Associate Lecturer bij The Open University (voor het vak "H804 - implementing online, open and distance learning"). Geïnteresseerd in digitale fotografie, (online) sociale netwerken, kennisbeheer, levenslang leren en alles wat met "internet" te maken heeft. Zijn internetarchief is op FURL terug te vinden, zijn gepubliceerde lezingen op slideshare, en zijn professionele pagina op linkedin.

4 gedachten over “To Blog or Not to Blog”

  1. Mooi overzicht.

    Waarom gebeurt er zo weinig op Vlaams edublog gebied?

    Ik heb mij die vraag deze week ook gesteld toen ik de belangrijkste bronnen uit het Vlaamse onderwijsveld doorliep. Ik heb geen enkele site met een RSS feed gevonden bijvoorbeeld. Daar moet het nochtans gebeuren, want zij hebben de lezers…

  2. Goeie vraag!
    De onderwijs-ondersteuners bij de erasmushogeschool, bvb, bloggen wel (http://www.icto.be), maar dit zijn zowat de enigen voor zover ik weet. Blijkbaar zijn blogs nog niet voldoende bekend als ‘kennismanagementstool’ in Vlaanderen.

    Toch teleurstellend te zien dat we in Vlaanderen voortdurend achter de feiten hollen… Zie bvb het Engelse Department for Education and Skills, die in hun e-doelstellingen zeer ambitieus zijn (personal learning, simulaties, levenslange portfolio’s, game based learning… allemaal dingen die hier amper leven staan daar zowaar in beleidsnota’s).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.