Goeie inhoud

Taal leren is geen doel op zich. Taal leren om succesvol te communiceren is wel het einddoel. Vanuit die optiek probeer ik mijn studenten aan de Hogeschool West-Vlaanderen, departement Simon Stevin, de grondbeginselen van taal & communicatie bij te brengen. Ik doe dit in het Duits, het Engels en het Nederlands.
Zelf ben ik nog maar recent “echt” aan het bloggen geslagen (passito.blogspot.com), maar in feite ben ik er al veel langer onbewust mee bezig, door op mijn website vroeger een soort agenda voor mijn studenten te zetten die dan regelmatig (minstens wekelijks) werd geüpdatet.
Waarom ik instap op Edublogs.be, is voor mij vrij evident: bloggen beïnvloedt, meer nog dan e-learning (die andere “killer app”), in toenemende mate het dagelijkse leren van jonge mensen. Technologische systemen voor e-learning of bloggen zijn er genoeg. Op zich heb ik maar 1 criterium voor die technologie: hoe gemakkelijk kan ik, als eindgebruiker, het platform gebruiken. Daarom ben ik ook meer geïnteresseerd in de content-zijde van alles wat met onderwijsinnovaties te maken heeft. Uiteindelijk meen ik ook van mijn studenten te begrijpen dat zij precies in die content het meest geïnteresseerd zijn. Voor hen speelt de technologie niet echt een rol (they take it for granted, you know…).
De voornaamste reden om hier mee te doen is dus tweeledig: enerzijds de aandacht trekken op de leerinhouden (inderdaad, Maarten, we zijn bezig met mensen en niet met technologie) en anderzijds contacten leggen met gelijkgezinden om ideeën over ervaringen (en later misschien materiaal) uit te wisselen.

Auteur: Geert

  • Licentiaat in de Taal- en Letterkunde: Germaanse Talen.

  • Na een omzwerving van 5 jaar in de privésector (Lernout & Hauspie, toen het nog mocht...; De Wilde CBT, nu eXplio) opnieuw in het onderwijs beland.

  • Sinds 2002: lector communicatie (Duits, Engels, Nederlands) aan de Hogeschool West-Vlaanderen, departement Simon Stevin (Brugge), vooral in de opleiding Bedrijfsmanagement.

  • Verantwoordelijke voor de interne communicatie van het departement, met speciale aandacht voor de communicatie tussen lectoren en studenten (zie ook de studenten site).

  • Oprichter (samen met Isabelle Desmidt) van passito.be: een Project (of Poging) tot Anders Samenwerken en Studeren door Interactieve Taaloefeningen. De bedoeling is om een oefeningenbatterij (d.m.v. HotPotatoes) aan te maken voor Duits, Engels en Nederlands (in een latere fase eventueel ook nog Frans en Spaans).

  • Eigen blog: passito.blogspot.com (nadruk op taal en communicatie).

Eén gedachte over “Goeie inhoud”

  1. Hoi Geert,
    interessante statement ‘Voor hen speelt de technologie niet echt een rol’…

    Je las wellicht ook het e-boek ‘Educating The Net Generation’ (= mijn bijbel) (even googlen en je vindt het direct)… Hierin staat inderdaad een soortgelijke statement, nl dat de huidige tieners niet geinteresseerd zijn in de technologie rond internet/communicatie (ze vinden het immers geen ‘technologie’, net zomin wij warm water een technologisch snufje vinden).

    Ze zijn wel geinteresseerd in de (inter)activiteit en het contact dat mogelijk wordt. Anytime anywhere bereikbaar… sms is geen manier om veel informatie uit te wisselen, wel een manier om virtueel iemand eventjes ‘aan te raken’.

    Interessante tijden!
    Fijn (virtueel) kennis te kunnen maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.