Niet de technologie maar de mensen

‘Will we ever get there? We are like the family of nomads roaming the desert on the backs of camels. One of the children asks, “Are we there yet, father?” “We will never get there, son,” replies the father, “we are nomads.”

Likewise, we are on a journey of pursuit, experimentation, and exploration in a domain characterized by changing landscapes, moving targets, elusive destinations, and evolving modes of transportation.
We may never get there, but we can certainly get close.’

bron: Technologies for education (Haddad, W. & Draxler, A., 2002).

De uitdaging om technologie op een zinvolle manier in te zetten in ons onderwijs, is de kern van mijn dagelijkse job…
Halftijds op het De Nayer instituut (Hogeschool voor Wetenschap & Kunst), waar ik ICT coördinator ben, en halftijds op het Ministerie van de Vlaamse gemeenschap, Departement Onderwijs, waar ik bij de afdeling voor volwassenenonderwijs verantwoordelijk ben voor de digitale leeromgeving van BIS Online.

Edubloggen lijkt me een efficiënte wijze om contacten te leggen, te onderhouden en te verstevigen… vandaar mijn enthousiast instappen in dit avontuur.

Dit weekend las ik een bijzonder interessant boek – een echte aanrader voor wie op een onderhoudende manier wil geïnformeerd worden over ‘Educating the Net Generation’ [ http://www.educause.edu/content.asp?page_id=5989&bhcp=1 ] . De bottom line is dat de huidige generatie niet geinteresseerd is in de technologie op zich (ze vinden ‘internet; (in tegenstelling tot hun ouders en leerkrachten) immers geen ‘technologie’ – net zomin als hun ouders warm water of elektrische kookplaten technologie vinden).
De huidige jongeren willen geen computers om de computers, geen GSM’s omwille van de technologie, maar wel omwille van de vrijheid, interactiviteit en bereikbaarheid die het hen oplevert. Ze willen niet eleren omwille van het computergebruik, maar wel als ze dan efficienter kunnen communiceren, hun sociaal netwerk online kunnen verderzetten in de klas of buiten de les, actief kunnen omgaan met de leerstof, kunnen simuleren, spelen, praten, chatten…

Dit verklaart waarom de gemiddelde leeftijd van onze schriftelijke afstandscursussen lager is dan die van de online afstandscursussen. Dit verklaart waarom een collega me zegt dat de BIS Online lessen vooral goed draaien bij de oudere cursisten… De Net Generatie verlangt meer dan online powerpoint slides. Ze lezen geen handleidingen : lessen die zichzelf niet aanleren worden niet bekeken (Bekijk http://www.sonica.org.uk/sonica.html eens om te zien hoe je Spaans ‘doceert’ aan The Net Generation).

Niet de technologie, maar de communicatie met de vrienden- en klasgroep en de interactiviteit is belangrijk. Da’s de uitdaging: die vertaalslag staat voor de deur bij het ‘onderwijzen van de net generatie’. Gelukkig is het e-leren zo’n boeiende bezigheid dat we met plezier die vertaalslag (proberen te) maken… Samen met een aantal enthousiastelingen ben ik ook e-coach bij een online navormingsproject voor docenten hoger onderwijs. Deze e-course is gegroeid uit een Europees project (E-learning for in-service teacher training – ELISE), en we zijn momenteel aan de derde ronde. Meer dan tien e-coaches staan in voor het begeleiden van 70 docenten hoger onderwijs… Een onvoorstelbaar boeiende reis!
De cursus loopt momenteel binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de KULeuven (meer info). Het is een ongelofelijk plezier te zien hoe de deelnemende docenten zich enthousiast verdiepen in blogs, wikis, kennismanagement, videochat, online toetsen… Ik heb veel bewondering voor docenten die vaak op zondagavond nog hun wekelijkse verwerkingsopdrachten of blog-entries schrijven. Chapeau!

“Tell me what you eat and I will tell you who you are”. Bij mij is het eerder “tell me where you surf…”
Je vindt mijn internetarchief op http://www.furl.net/members/maartencannaerts (voor personen die willen weten waarmee ik mijn dagen vul).
Relevante feedback welkom op mcaNOSPAM@NOSPAMdenayer.wenk.be

Surf’s up!

Auteur: Maarten Cannaerts

Doctor in de wetenschappen - natuurkunde, maar sinds 2001 vooral geïnteresseerd in nieuwe technologieën, onderwijsvernieuwing en (liever nog) de combinatie van beiden. Sinds november 2008 kennismanager bij kBC in Leuven. Bezig met allerlei vormen van informeel en nonformeel leren, beheer en validering van kennis... Tot november 2008 ICT coördinator op het De Nayer instituut en adjunct van de directeur bij het project Strategisch Onderwijs- en Vormingsbeleid (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap). Tot 2007 Projectcoördinator voor "CVO Online" , waar de Centra voor Volwassenenonderwijs in Vlaanderen toegang kunnen krijgen tot de digitale leeromgeving van BIS Online. Tot 2007 E-coach bij de online navormingscursus rond e-leren ('Elise' - E-learning for in-service teacher training). Elise is een online navormingsinitiatief voor docenten hoger onderwijs, en loopt (momenteel) binnen het Vliebergh-Senciecentrum van de K.U.Leuven, de Associatie Universiteit Brussel, en de Karel de Grote hogeschool. Tot december 2008 Associate Lecturer bij The Open University (voor het vak "H804 - implementing online, open and distance learning"). Geïnteresseerd in digitale fotografie, (online) sociale netwerken, kennisbeheer, levenslang leren en alles wat met "internet" te maken heeft. Zijn internetarchief is op FURL terug te vinden, zijn gepubliceerde lezingen op slideshare, en zijn professionele pagina op linkedin.

2 gedachten over “Niet de technologie maar de mensen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.