Edubloggen

Smetty vroeg me deel uit te maken van het Belgische Edublogging team.
Misschien een korte voorgeschiedenis:
Zelf ben ik de laatse 2 jaar in het bloggen gerold.
Bloggen was me nog onbekend toen ik, in 2002, mijn avonturen in Israel voor vrienden en familie op een persoonlijk forum postte. Dat veranderde snel toen ik het ‘bloggen’ ontdekte, en en het forum ombouwde tot een blog.

In een verder stadium bouwde ik mee aan PhotoBlog, waar ik als fotografe en co-founder, een photoblog platform op poten zette. Een belangrijke drijfveer in dat concept was een project waar ik mee bezig was: SnowBlog.

En met dat project beland ik hier op dit blog.

SnowBlog is een project voor kinderen, waarbij we Palestijnse kinderen en joodse kinderen met elkaar in contact brengen via foto’s, en zo proberen de virtuele muur te breken. Het is veel meer dan het louter aanbieden van een blogging omgeving: ons lesprogramma is ingebouwd in het curriculum van de school, en vindt plaats in de Engelse les.
De kinderen krijgen een lesprogramma dat bestaat uit workshops fotografie en internet, waarbij ze foto’s leren maken en verhalen maken, en die posten op hun eigen blog. Ze leren commentaren geven op andere blogs en via die contacten elkaar kennen. Indien mogelijk resulteert het in een echte ontmoeting.

Het project werd opgericht in het kader van het hedendaagse Israelisch-Palestijns conflict, maar is daar niet toe beperkt. De mogelijkheden zijn ontelbaar, en om het met de woorden van de Belgische consul te zeggen ‘Je zou er heel wat mee kunnen bereiken in Vlaanderen en Wallonie, of tussen de interculturele gemeenschappen in Belgie’. En daarmee slaat hij de nagel op de kop.
Naar ons programma is er intussen vraag vanuit Turkije, Finland tot Amerika en Bosnie. Financiele middelen zijn echter de harde dobber. (Ons eerste jaar mochten we genieten van een project beurs van het Belgische Consulaat, en nu zitten we in onderhandeling met het Israelische peres Center for Peace, van Shimon Peres.)

Om even kort meer over het programma te vertellen: het basis idee (foto + blog) werd door mij op de proppen gebracht, maar eer wie eer toekomt, het educatieve aspect en de integratie in de Engelse les, is vooral aan de meewerkende organisatie/ngo Language Connections te danken.
Ons programma wordt opgevolgd door Bar Ilan University in Tel Aviv, die de effectieve gevolgen bekijkt op een langer tijdsbestek.

De resultaten zijn niet te ontkennen:
-veel kinderen zien in dat communicatie onontbeerlijk is,
-veel kinderen erkennen dat ze elkaar in een ander daglicht zien,
-de basiskennis van het Engels verbetert zienderogen, en zou te wijten zijn aan het actieve gebruik van de taal (buiten de anders theoretische lessen),
-een positiever zelfbeeld wordt opgebouwd, en men stimuleert elkaar. Dat stimuleren komt uit de kinderen zelf en niet onder druk van een leerkracht.
-een opvallende (onverwachte) vaststelling was dat ‘probleemkinderen’ vaak gemotiveerd zijn om actief deel te nemen aan het project. En dit terwijl ze vaak in andere lessen totaal geen medewerking vertonen. Het verbetert hun zelfbeeld, omdat ze positieve feed back krijgen vanuit de leerkrachten.

Niet dat dit alles wil zeggen dat dergelijke projecten rozegeur en maneschijn zijn. Dergelijke projecten zijn ongelofelijk arbeidsintensief voor de deelnemende leerkrachten, en vergen veel begeleiding. Het past evenwel zeker perfect in het kader van onderwijsprojecten.
(Dus mocht u geinteresseerd zijn, contacteer me maar 😉 )

Op dit blog zal ik een poging doen om op regelmatige basis info te posten over interessante projecten, problemen die ik ervaar, ffinacieringsmogelijkheden, en goeie software (liefst freeware) die oplossingen kunnen bieden voor onderwijs. En vanzelfsprekend de laatste nieuwtjes omtrent het SnowBlog project.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.